پنجشنبه بیست و چهارم شهریور ۱۳۹۰ | 2:10 | رضا رضائیان -
نویسنده: مهدی باقریان و یاسمین اسفندیاری
با تشکر از خانم مهین پشیمانی دانشجوی روابط عمومی مرکز علمی-کاربردی فرهنگ و هنر۲ مشهد
روابط عمومی نوشتاری بخشی ازیک فرآیند است که نیازمند تجهیزات نوشتاری، به کارگیری مرجع ها و منابع ضروری، جمع آوری اطلاعات و آگاهی از ساختارهای اولیه زبان می باشد.
نویسندگان روابط عمومی و روزنامه نگاران در بسیاری جهات با هم شباهت دارند، اما نویسنده روابط عمومی دارای اهداف، مخاطبین و کانال های ارتباطی متفاوتی است.
هدف خبرنگاری تخصصی نمایش اطلاعات به گونه ای هدفمند است. میل شخصی خبرنگار می تواند رابطه مستقیم با انتخاب نوع واژه ها و چگونگی نشر خبر داشته باشد اما درمجموع او سعی دارد به گونه ای بی طرف، نظرات خود را بیان کند.
نویسنده روابط عمومی در سازمانی استخدام می شود که هدفش ایجاد ارتباط با عده کثری از خوانندگان از طریق رسانه های خبری و یا کانال های ارتباطی می باشد . این سازمان عبارتند از : شرکت ها، سازمان دولتی، گروه های این سازمان ها گردآوری اطلاعات برای مشتریان ومخاطبان می باشد.
هدف نویسنده روابط عمومی طرفداری است نه بی طرفی، قصد او علاوه بر آگاه سازی، ترغیب ومتقاعد ساختن شنونده است.
نوشته روابط عمومی با این پرسش آغاز می شود، چگونه می توان به سازمان در رسیدن به اهدافش کمک کرد؟ به طور مثال، آیا آگهی تبلیغ یک محصول تمامی فوائد محصول جدید را نشان می دهد و اگر نشان می دهد چه سودی برای مشتریان احتمالی دارد؟ سردبیر مقالات خبری یک شرکت باید قبل از تصمیم گیری درباره مقاله های مختلف به اهداف کارفرمای شرکت نیز توجه کند. اگر شرکتی بخواهد فعالیت کارکنانش را گسترش دهد باید سردبیر آن درباره تعدادی از کارکنان برجسته و خصوصیات آن مقاله بنویسد