اهداف روابط عمومی رادراین هزاره بااین مشخصات بدانیم.اول بایدانسان محورهرهرحرکت وهرتحولی باشد.تعریفی که ماازروابط عمومی ارائه می دهیم دربین تعاریف متعددودههاتعریفی که وجودداردیک تعریف اساسی است روابط عمومی پلی است بین سازمان وجامعه.پلی است بین مشتریان،مصرف کنندگان وتولیدکنندگان،دانش ارتباطات وشکل گیری دانش ارتباطات این موضوع راکاملاً سازماندهی کرده است.بنابراین مامی توانیم بگوییم که انسان محورکلیه فعالیت هاوحرکات می تواندباشد.انسانهایی که حالا درروابط عمومی می آیندودست اندکارمی شوندومتولیان روابط عمومی می شونداینهامی بایدبرای نقش روابط عمومی بیش ازدیگران اهمیت قائل شوندتادیگران بتدریج برای سازمانهای انسانی وانسانی شدن سازمان هاگام بردارند
ضرورت افزایش دانش کارکنان:
امروزدیگریک متخصص روابط عمومی ویک کارشناس روابط عمومی نمی تواندبایک دانش قلیل(فقط ارتباط وتکنیک ارتباطات)به جایی راه پیداکند.اومی بایست جامع الاطراف باشدافزایش دانش اودرتمام ابعادسیاسی،اقتصادی،فرهنگی،اجتماعی حتی تکنولوژی ازاهم وظائفی است که بایدیک کارشناس درزندگی روزمره خودش بگنجاند.سازمان هادرتلاش هستندکه بهره وری خودراافزایش دهنداگرمابهره وری راجمعی ازکارآیی واثربخشی تلقی کنیم درواقع می شودگفت که مابایدهم کارخوب انجام دهیم وهم این کارراخوب انجام دهیم.بنابراین کلیه سازمان هادراین راستادرتکاپوخواهندبودساختارهای سازمانی رادگرگون سازندوسازمان های شبکه ای می شوند.
دنیای کوچک بارسانه ها جنبی انبوه:
جهان به دهکده کوچک جهانی تبدیل شده امااین دهکده کوچک جهانی رسانه های کوچک انبوهی رادرکنارخودداردیعنی این رسانه هاهستندکه این دهکده کوچک راایجادکرده اندپس شفافیت اساس فعالیت سازمان ها می شود.شرکت ویاسازمان ،دیگرمحرمانه ای به آن معناوجودنخواهدداشت وتعبیردیگراین است که بازی هاروبازشده واین میمنت فعالیت رسانه های جمعی بزرگ است.
حرکت به سوی خصوصی سازی وجهانی شدن:
افزایش گستره همگانی:
اینها اهدافی است که بایدسازمانهای پویای روابط عمومی به آن توجه داشته باشند.
درجهت دستیابی به مدیریت استراتژیکی روابط عمومی بایدبه عوامل زیرتوجه کرد:
عوامل درون سازمانی:
ابزارهاوامکانات کالبدی وسرمایه ای روابطوساختارهاکه می توان گفت که این روابط وساختارهابخش زیادی ازقوانین ومقررات حاکم برمارانیزدربرمی گیرد.
عوامل برون سازمانی:
عوامل برون سازمانی یامحیطی به دودسته تقسیم می شوندمحیط نزدیک که درواقع باخودسازمان درارتباط مستقیم است.رقباتأمین کنندگان جامعه ودولت،صاحبان سازمانهایاسهامداران اینهاعوامل محیط نزدیک هستندوبرروی کاراستراتژیک ماتأثیرخواهندگذاشت.عوامل محیطی دور:عوامل زیست محیطی دغدغه عمده ایی که بشردرهزاره سوم باآن روبروستوروزبه روزشمااین رادراخبارورسانه هامی بینید.عوامل اقتصادی،سیاسی،اجتماعی،حقوقی،فرهنگی،دیوان سالاری،دموکراسی ودرنهایت عوامل فن آوری وتکنولوژیک نیزعوامل محیط دورماهستندکه بایدتوجه داشته باشیم ضرورت دستیابی به اطلاعات دراین زمینه هامسوولین روابط عمومی مابایددارای اطلاعاتی باشندکه ایشان دراین رابطه یک مدل ماتریسی راارائه کردندباعنوان ماتریس SWOT درجهت طراحی استراتژی روابط پویاایشان این ماتریس رااینگونه توضیخ دادند.دربالا سطح افقی عوامل محیطی ودرسطح عمودی عوامل سازمانی راداریم اینهابرای مافرصتها،تهدیدها،قوت هاوضعفهاراایجادمی کنندکه خانه یک نشان دهنده اینست که فرصت تان دزیادوعوامل محیطی به نفعتان وقوت تهایتان زیادوعوامل درون سازمانی شمانیزخوب است واستراتژهای شماپیش برنده است ودرخانه دوم تهدیدهازیاداست یعنی محیط خیلی محیط مناسبی نیست اماعوامل درون سازمانی شماقوی است.باتوانمندی هایی که داریدبه ویژه کادرقوی روابط عمومی می توانیداینهاراخنثی کنید.درخانه سوم شمافرصت های تان وضعف هایتان نیززیاداست محیط به نفع شماست ولی کادرروابط عمومی شمایااساساً سازمان شماقدرت لازم راندارد.معمولاً اینجااستراتژی های بقارابایداجراکنید.درخانه چارم که نه محیط به نفع شماست نه سازمان تهدیدهای محیطی زیادضعفهای سازمان نیززیاداست اماتوجه داشته باشیددرمدیریت روابط عمومی پویابایستی ازتهدیدهادرست استفاده کنیم واستراتژی های مابایدتهیدیدگراباشدازتهدیدهابدرستی استفاده کنیم ودرنهایت ضعفهایمان راجبران نماییم تابتوانیم درعرصه رقابت باقی بمانیم.
موضوع مقاله:روابط عمومی درایران
سخنران: دکترکاظم معتمدنزاد
چکیده مقاله:
مادرپی روابط عمومی ایران هستیم حال این روابط عمومی ایرانی رابایدباشرایط ایرانی هاتطبیق دهیم.ایرانی های امروزی باایرانی های 40 سال پیش بسیارمتفاوت شده اند.روابط عمومی درشرایط دنیای بسته ایجادشده است.دانشکده روابط عمومی ازسال 1346 که بنیانگذاری شدهم به لحاظ شرایط داخلی وهم به لحاظ شرایط کلی دردنیا،بسیارمهم است.برای ایجادچنین بسترمناسبی شرایطی لازم است ،ازجمله شرایط سیاسی،اجتماعی،اقتصادی وفرهنگی معینی راطلب می کندوتاآن به وجودنیایدبه اهدافمان نرسیده ایم.یابازاربی رونقی خواهدبود.شرایط دنیای امروزبادنیای40 تا50 سال پیش یابادوران جنگ سردمتفاوت است .دردنیای امروزبعدازسقوط وفروپاشی اتحادجماهیرشوروی شرایط سیاسی جهان بهبودپیداکرده است.حتی شایدظاهراًمسأله ی آزادی اهمیت بیشتری نموده وهمینطورگردش وآزادی اطلاعات .درهمه کشورها قوانین آزادی اطلاعات تأثیرگذاشته است وازاین قوانین می توان درجهت گسترش روابط عمومی استفاده کرد.مسئولیت روابط عمومی هاسنگین ترمی شود،چراکه وظیفه پیداکرده ایم تاروابط عمومی رادراختیارمردم قراردهیم.درگذشته روزنامه نگاربازحمت زیادی به سمت دسترسی به خبرمی رفت،امااکنون اطلاعات به سمت مردم می رودوحق دسترسی به اطلاعات به صورت همگانی دراکثرکشورهابه تصویب رسیده است.دراین جامعه ی اطلاعاتی مردم ازحق اطلاعاتی برخوردارند.همانطورکه حق توسعه درمجمع عمومی سازمان ملل متحددرسال1986 به تصویب رسیدوبرچگونگی اجرای آن تأکیدشده ودولت ایران نیزخودراموظف به اجرای آن کرده است.بایدتمام مخاطراتی راکه برای بازارموردنظروجودداردازبین برددرسایه ی آزادی می توان به این امکان رسیددرسایه ی برخوردآراونظریات مختلف بایکدیگردرجهت رسیدن به جوامع آرمانی.
موضوع مقاله:آموزش روابط عمومی درایران
سخنران:آقای دکترحسینعلی افخمی
چکیده مقاله:
به منظوردستیابی به یک برنامه ی درسی جامع و فراگیربرای رشته روابط عمومی،سه دانشگاه ازایران،انگلستان وآمریکاانتخاب شدندکه هرسه دانشگاه منتخب درنوع خودهریک درسطح ملی ازوجهه ی علمی بالایی برخوردارند.درمقاله حاضرضمن ارائه پیشینه ای ازآموزش روابط عمومی درسه کشور،ابتداشرایط اجتماعی حاکم برسه جامعه درمدل سست تبیین وسپس نقش واهمیت حرفه ی روابط عمومی،مورداشاره قرارمی گیرد.دربخش دیگری ازمقاله متون آموزشی رایج،معرفی وبه دنبال آن برنامه ی آموزشی سه دانشگاه دریک بررسی تطبیقی تحلیل می شود.ان مطالعه سعی داردنشان دهدعلیرغم تفاوت های ساختاری بین سه کشور،امکان دسترسی به یک برنامه آموزشی مشابه برای سه دانشگاه وجوددارد.
آموزش روابط عمومی درایران
تأسیس اولین دفترروابط عمومی درشرکت ملی نفت ایران درسال 1334 رامبنای فعالیت این رشته قلمدادمی کنیم،می توان اولین دوره ی آموزشی راهم به نام شرکت ملی نفت ثبت کردکه به صورت سمیناری آموزشی درسال 1343 ابتدادرآبادان وسپس درکرمانشاه برگزارشد.اماآموزش رسمی دانشگاهی روابط عمومی درمقطع کارشناسی باتأسیس«موسسه عالی مطبوعات وروابط عمومی»درسال1346 درتهران آغازشدکه ازپشتیبانی علمی ومدیریتی مؤسسه مطبوعاتی کیهان وحمایت مالی شرکت ملی نفت ایران برخورداربود.درسال1346،گرایش ارتباطات اجتماعی درچارچوب رشته علوم اجتماعی که فقط سه واحددرس اصول روابط عمومی به همراه 35 واحددرسهای مشترک ارتباطات وروزنامه نگاری داشت،بازگشایی شد.مجدداً درسال 1368 پس ازآنکه رشته ارتباطات اجتماعی تأسیس شدگرایش روابط عمومی باتعداد20 واحدتخصصی روابط عمومی 40 واحدمشترک به عنوان یک گرایش ازاین رشته درکنارگرایش روزنامه نگاری مجدداًبه حوزه علوم ارتباطات بازگشت چنین وضعی تاپایان سال 1383 ادامه خواهدداشت.آموزش رسمی روابط عمومی درسطح کارشناسی ازسال1368 به بعدعلاوه بردانشگاه علامه طباطبایی دادانشگاه آزاداسلامی تهران وسپس چهارمرکزشهرستان آغازشد.همچنین دانشگاه جامع علمی – کاربردی درتهران ونه شهرطی سالهای اخیراقدام به راه اندازی دوره های کاردانی وبعضاً کارشناسی ناپیوسته کرده است.این سه مرکزضمن پیروی ازبرنامه های آموزشی یکسان درزمینه بکارگیری کادرهیأت علمی،منابع درسی،ارتباط باصنعت بایکدیگرتفاوت های اندکی دارند.
شرایط حاکم برجامعه
توسعه آموزش روابط عمومیدریک جامعه رانمی توان جداازتحولات اجتماعی آن بررسی کرد.دردهه ی 1340 شمسی درتاریخ تحولات اجتماعی ایران ازاهمیت ویژه ای برخورداراست.دراین دهه اصلاحات اجتماعی واقتصادی باایجادنهادهاومؤسسه های مدرن دربخش دولتی وهمچنین توسعه ی صنایع مونتاژورشدواحدهای تجاری آغازمی شود.همزمان برنامه های توسعه بخشی ارتباطات ووسایل ارتباط جمعی به ابتکاریونسکووباحمایت آمریکادرکشورماوبرخی ازکشورهای آسیایی وافریقایی نظیرترکیه ،فیلپین،مصر،کره جنوبی درجریان است.آموزش عمومی،بهداشت عمومی،مبارزه بابیسوادی،ترویج کشاورزی،اصطلاحات ارضی وعمران روستایی ازدغدغه های عمده دولت مردان این دوره است.
تخصصی شدن حرفه روابط عمومی
رقم دقیقی ازشاغلان حرفه روابط عمومی درایران دردست نیست افرادی که عضویت انجمن روابط عمومی ایران رادارند،کمتراز100 نفرندوجمع فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی،کارشناسی ارشدوکاردانی رشته های ارتباطات وروابط عمومی به 7 هزارنفرمی رسد.
نقش وکارکرد:
روابط عمومی دریک مفهوم عام،به معنای برقراری ارتباط بامردم است .امادرمفهوم مصطلع وعلمی ،شامل آن دسته ازکنش های ارتباطی می شودکه بین یک سازمان و«عامه»های مرتبط باآن انجام می شود.باتوجه به تنوع وظایفی که یک کارشناس یامدیرروابط عمومی عهده دارمی شودوکسب دانش عمومی درزمینه های زبان وادبیات ملی،زبان حارجی،تاریخ وفرهنگ ملی،آشنایی بامبانی درسهایی چون جامعه شناسی،روانشناسی،سیاست،اقتصاد،آمارومدیریت لازم است.خبرگی درمهارت های ارتباطی به ویژه نوشتن وسخن گفتن،تواناییهای فردی وجمعی،ازجمله خلاقیت،کارگروهی،تفکرعلمی،وقت شناسی،نظم وسازماندهی نیزتوصیه می شود.
مهارت های ارتباطی
ازآنجاکه دانش روابط عمومی درحوزه ی علوم ارتباطات قرارداردکه ترکیبی است ازعلم،فن وهنر،آموزش غیررسمی دانشجویان نیز ازاهمیت فراوانی برخورداراست.ازاینروتأثیرفرایندجامعه پذیری یااجتماعی شدن پروژه بربدنه علمی این رشته نیزبایدموردتوجه قرارگیرد.به عبارتی انتظارمی رودیک دوره ی آموزشی چهارساله ی کارشناسی روابط عمومی بتواندفردیاافرادی راتربیت کندکه ازتوانمندی های زیربرخوردارباشند:
1- توانایی شناخت محیط پیرامون ودارابودن شم حرفه ای
2- مدیربوده وتوانایی اداره،انجام به موقع واتمام کامل هرکاری راداشته باشد.
3- کارهایش باطرح وبرنامه همراه باشد.
4- قادربه برقراری ارتباط بادیگران ازجمله رسانه ها،رهبران افکارعمومی باشد.
5- توانایی سازماندهی وبرپایی همایش ها،نمایشگاهها،مراسم وانجام کارگروهی داشته باشد.
6- ازمهارتهای نوشتن وویرایش برخوردارباشد.
7- قادربه تولیدفراورده های رسانه ای باشد
8- قادربه سخنرانی درحضورجمع باشد
9- توانایی آموزش دادن وتربیت کردن داشته باشد
10- قادربه پژوهش،ارزیابی وارائه ی پیشنهادومشاوره باشد
نتیجه گیری
بررسی حاضرنشان دادکه براثررسانه ای یاسیاره ای شدن ارتباطات،اهمیت روابط عمومی دربخش دولتی،عمومی وخصوصی روبه افزایش است.تحت تأثیرتنوع رسانه ها،توسعه چندرسانه ایها،افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات ودرنتیجه وابستگی بیش ازپیش تحولات جوامع درابعداقتصادی،سیاسی واجتماعی به فناوریهای ارتباطی،علاقه وتوجه مدیران معاصربه رسانه ها وروابط عمومی دوچندان شده است.ازسوی دیگرکارهای ارتباطی واداره ارتباطات سازمانها امری تخصصی شده است بطوریکه تقاضابرای استخدام دانش آموختگان رشته های ارتباطات بادرجه کارشناسی روابط عمومی وبالاترروبه افزایش است درهمین راستاتعدادداوطلبان تحصیل دراین رشته نیزروبه فزونی است.این بررسی همچنین نشان دادعلیرغم وجودبسیاری ازنابرابریها ساختاری بین سه کشور،مراکزآموزشی آن هامی توانندازبرنامه های درسی نسبتاً مشابهی پیروی کنندزیرساخت های ارتباطی دسترسی به منابع آموزشی وداده ها درسطحی استانداردمیسرمی شودوراه برای کشورهای متفاوت هموارمی شود.
انجام بررسی های مقایسه ای روی برنامه های آموزشی دانشگاه های مختلف بامشترکات فرهنگی وجغرافیایی نیزمی تواندزمینه همکاریهای علمی وتبادل منابع آموزشی وتجربیات حرفه ای رادرپی داشته باشد.