در آینده هر وسیله ای را که می خرید ظرفیت و امکان اتصال آسان به شبکه و دستیابی به متن ، فایل های صوتی و ویدیویی را خواهد داشت .
یاهو و کانال 7 در سال آینده Tivo را به استرالیا معرفی و ارایه خواهد کرد و بدین طریق مردم راحت تر می توانند فایل های ویدیویی را که از اینترنت می گیرند در تلویزیون های اتاق نشیمن خود تماشا کنند.
ویکی روابط عمومی جدید ، فضایی است که برای بلاگرهای روابط عمومی سراسر دنیا ایجاد شده است تا اطلاعات و منابعی را گردآوری و در اختیار سایرین قراردهند .
ویکی ها در میان سازمان ها برای مدیریت پروژه ها محبوب و پر طرفدار هستند . به راحتی می توان دریافت که چه کسی در چه زمانی اطلاعات را اضافه یا ویرایش کرده است . می توان در صورت نیاز تغییرات را حذف و به حالت اولیه بازگشت ، اما هر کس هر زمان که بخواهد می تواند به آخرین اطلاعات دسترسی داشته باشد . این بدان معناست که همه اشخاص در قبال اسناد و مدارک مسوول هستند و مسوولیت تنها بر دوش یک یا دو نفر آدم بدشانس نیست ! نقش همه افراد با شفافیت کامل قابل مشاهده است و به راحتی می توان فهمید چه کسی چه فعالیتی انجام داده است . برخی شرکت های نرم افزاری از این حد هم فراتر رفته اند تا ببینند این در هم آمیختگی و ادغام تا کجا می تواند ادامه داشته باشد .
آی بی ام (IBM) نیز مانند میکروسافت به فکر تولید نرم افزارهای خدماتی افتاده است تا کاربران بتوانند به جای خرید نرم افزارهای بزرگ و سنگین ، جامع و گرانقیمت و نایلون کشیده ، خودشان نرم افزارهای کوچک نوشته یا در صورت نیاز از سایت دانلود کنند .
شبکه های اجتماعی
از یک راهی به دو راهی
اینترنت جدید ، کارکردی متفاوت با اینترنت قدیمی دارد و با نسل جدیدی از کاربران نیز در ارتباط است . نسل جدیدی که به تازگی از مدرسه یا کالج بیرون آمده اند و در اولین شغلی که در جامعه به دست آورده اند ، پیام های متعددی از بازار کار و بی اعتمادی حاکم بر آن دریافت کرده اند . آنها که گوش شان ازهمان هنگام تولد با صحبت هایی در مورد بازار کا پر شده است می توانند از یک مایلی هر فراز و نشیبی را حس کنند . کاربران امروزی به مک دونالدیزه کردن دنیای اطراف شان عادت کرده اند و انتظار هر حادثه ای تا جای ممکن در نزدیکترین جا به آنها اتفاق بیفتد .
به عنوان مثال آیا شما از بازدید کنندگان سایت تان می خواهد برای دریافت اطلاعاتی از جانب شما ، نام و آدرس ایمیل شان را بنویسید ؟ یا فقط یک لینک از نسخه pdf اطلاعات تان را به آنها می دهید تا خودشان بتوانند آن را دانلود کنند و با هزینه خود چاپ کنند و در مورد شما تصمیم گیری کنند ؟
آیا به امید اینکه بتوانید بعدها با ایمیل های بازاریابی و فروش ، آنها را بمباران کنید ، از آنها در مورد یک سری جزییات سوال می کنید ، یا فقط اجازه می دهید پیام شما به آنها برسد و به آنها فرصت تصمیم گیری آگاهانه بدهد تا اگر چیزی توجه شان را جلب کرد ، آن وقت با شما تماس بگیرند؟
شبکه های اجتماعی
توییتر و جایکو
آخرین عضو تکنولوژی پیشرفته سال 2007 تویتر و برادر دوقلویش جایکو است که شیوه جدیدی به نام (بلاگینگ فوری) را در بلاگ نویسی ارایه می دهند و ممکن است بپرسید تکنولوژی (بلاگینگ فوری) چه کاربردی دارد؟ پاسخ آن ساده است – می توانید به سرعت با دوستان رابطه برقرار کنید ، بدون آنکه مجبور باشید ایمیل بفرستید یا برای فرستادن یک پیام فوری حتما در جوار یک کامپیوتر باشید . برای فرستادن یک پیام کوتاه به شماره ای خاص از همراه تان استفاده می کنید (در حال حاضرتویتر برای انگلستان و جیکو برای اروپاست. اما شایع شده است که به زودی در استرالیا نیز شماره خاصی بدین منظور مشخص خواهد شد) و این پیام به گروهی منتخب از افرادی خاص ارسال خواهد شد ، افرادی که برای دریافت آن اشتراک دارند.
فیس بوک (Facebook)
سرو کله فیس بوک ناگهان پیدا شد و تبدیل به گل سر سبد وب 2 در سراسر جهان گردید .
برای آن دسته از افراد – از جمله خود ما ! –که با گسترش و افزایش محبوبیت فیس بوک شگفت زده شدند باید کمی در مورد چگونگی و علت و ارزش این پد یده در بازار کار توضیحاتی ارایه کرد.
پیشینه فیس بوک
فیس بوک از اوایل سال 2004 ایجاد شد و در اصل برای دانشجویان دانشگاه ها و موسسات آموزشی طراحی شده بود ؛ ولی این اواخر درهای آن به روی هر کسی که آدرس ایمیلی برای خود داشته باشد ، گشوده است.
در ابتدا فیس بوک با سایت هایی چون Friendster آغاز شد و با مای اسپیس به تکامل رسید . این سایت ، محیطی است برای بر قراری شبکه های اجتماعی آنلاین برای افراد همفکر . البته آنها به صورت آفلاین هم می توانند با هم در ارتباط باشند ولی هدف اصلی چیز دیگری است .
ممکن است مطالعه گزارشی از مسابقه ای که در LSE برگزار شد برای افرادی که به مدل های تجاری مختلف موجود در مای اسپیس و فیس بوک علاقه مند هستند ، جالب باشد . در این مسابقه دانشجویان باید به تحلیل و بررسی مدل های تجاری مای اسپیس ، یوتیوب ، فیس بوک و سکندلایف می پرداختند.
برندی بارکر (Brandee Barker) ، یک سخنگوی فیس بوک عقیده دارد :
(( می توانم بگویم که در حال حاضر بیش از 50 درصد کاربران فیس بوک خارج از کالج و دانشگاه هستند . هر چه سن جمعیت اولیه بالاتر می رود ، تمایل مان برای شرکت دادن آنها در شبکه های اجتماعی افزایش می یابد ))
پروفایل های شغلی در مقابل پروفایل های غیر شغلی
این سوال به ذهن متبادر می شود که شبکه های اجتماعی خصوصی چه وقت با شبکه اجتماعی شغلی تداخل می کند؟
مارک داربی می گوید پروفایلی که در فیس بوک دارد در حال حاضر در محل کارش هم مورد استفاده قرار گرفته است . اخیرا مافوق او در یکی از جلسات کاری به او گفته است :
(( آقای داربی – متاسفم که می بینم هنوز به مقام ابر قهرمانی نرسیده ای.))
این جمله به این معنی است که او به صفحه من در فیس بوک سر زده است است . مارک با تاسف می گوید :
((اصلا درست نیست که به خاطر امور شغلی نتوانی در شبکه های اجتماعی ، خود واقعی ات باشی . دوستان من خیلی نا امید شده اند و فک می کنند که من به عنوان موجودی نا شناس خودم را پشت پرده پنهان کرده ام.))
کلاودیا ویکتام برای مارک پست گذاشته است که شاید بهترین انتخاب این باشد که یک پروفایل برای امور شخصی و یکی هم برای محل کار در نظر بگیریم . این دو هرگز نباید با هم تداخل داشته باشند . به ویژه برای اینکه استخدام کنندگان برای کسب اطلاعاتی در مورد کارکنان شان ، گوگل را زیرورو می کنند . امروزه افراد سو استفاده گر صفحات مای اسپیس را پر از عکس ها و شعرهای تاسف برانگیز و غیر اختلاقی کرده اند که دیگر نمی توان به راحتی از آنها برای کارهلی رسمی استفاده کرد . در نیای امروز ، دیگر تقریبا حریم خصوصی وجود ندارد . شخص برای اینکه حضور آنلاین خود را مدیریت کند باید بسیار مراقب باشد و احتیاط کند . با این وجود نمی توان محبوبیت و استقبال عمومی از فیس بوک را انکار کرد .
محبوبیت فیس بوک
در این لحظه ، 91458 استرالیایی از فیس بوک استقبال کرده اند و این استقبال ، ما را در رده پنجمین کشور جهان برای استفاده از این سایت قرار داده است .
دانکن مکلئود در 14 ژوئن در مقاله ای نوشته است که فیس بوک 5 میلیون عضو دارد که روزانه 100 هزار عضو جدید به آن می پیوندد . این سایت ششمین سایت پر رفت و آمد در آمریکاست . ماهانه بیش از 40 میلیارد صفحه ار آن بازدید می شود .
بهترین عکس ها در این شبکه به اشتراک گذاشته می شوند . سرور آن حاوی 8/1 میلیارد عکس می باشد . مردم به طور میانگین روزانه 20 دقیقه از وقت خود را به آن اختصاص می دهند و بیش از نیمی از اعضای فعال آن ، هر روز به سراغ این سایت می روند .
کاربردهای فیس بوک
فیس بوک نیز درست مانند مای اسپیس به مردم اجازه می دهد که با دوستان شان به راحتی در ارتباط باشند و از شبکه استفاده کنند . کاربران مرتبا پروفایل های شان را به روز می کنند ، عکس پست می کنند ، نظرات شان را با یکدیگر مطرح می کنند ، میهمانی ترتیب می دهند ، به گروه های مورد علاقه خود ملحق می شوند و یا به شبکه های اجتماعی مختلف می پیوندند . این سیستم دوستان متقابل کارربر را نشان می دهد و همچنین به سایرین نشان می دهد که به چه نوع موسیقی گوش می دهید ، البته اگر خودتان چنین اطلاعاتی را به آن بدهید.
مساله نگران کننده حقوق انحصاری (کپی رایت)
فیس بوک بر خلاف محبوب دیگر وب 2 ، سکندلایف ، محدودیت کپی رایت دارد . این سایت به شما امکان می دهد که مالک حق انحصاری مطالب خود باشید . اگر به سوال ((آیا کپی رایت و سایر حقوق قانونی را برای مطالبم حفظ می کنم؟))
پاسخ مثبت دهید حق کپی رایت را برای مطالب خود در اختیار گرفته اید . در غیر اینصورت وقتی مطلب تان را بار گذاری می کنید به ما این اجازه را میدهید که آنها را به کار برده و نمایش دهیم . برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به شرایط کاربری سر بزنید . از آن طریق به لینک سیاست کپی رایت و اطلاعات مهم دیگر در مورد حقوق و میوولیت های یک کاربر فیس بوک دست بیابید.
با این حال ، این شرایط داستان متفاوتی دارد :
وقتی مطالب کار بر را به سایت می فرستید ، به ما اختیار می دهید تا نسخه هایی از آن تهیه کنیم چرا که این امر برای تسهیل در پست و ثبت در قسمت مطالب کاربران در سایت ، لازم است با ارسال مطالب کاربر به هر قسمتی از سایت به طور خودکار آن واگدار کرده اید و تضمین کرده اید که حق واگذاری دارید . به شرکت ، اجازه ای غیر قابل برگشت همیشگی ، غیر انحصاری و قابل انتقال و جهانی ، برای استفاده و تکثیر ، نمایش عمومی ، توزیع مطالب کاربر به هر دلیل یا در ارتباط با سایت های دیگر یا برای استفاده در تبلیغات را داده اید .
این موضوع مساله ای است که باید در مورد آن فکر کرد.
نتیجه گیری
به عنوان کلام آخر در مورد مفید بودن یا نبودن فیس بوک به سراغ دن هیل و پست او می رویم:
طی دو هفته گذشته دو بار برای بازدید ازز فیس بوک از من دعوت شد . فکر کردم ادامه کار مای اسپیس و ارتباطات اجتماعی است ، اما چیز دیگری بود . با چند کلیک ، فهرست مفصلی از هم مدرسه ای هایم را دیدم و جزییاتی هم مانند اینکه هنوز چه کسی با چه کسانب در ارتباط است را مشاهده کردم.
مهمتر از همه کتوجه شدم که کار و امرار معاش ، چطور دوستی ها را تحت تاثیر قرار داده است . با اینکه شهر ما شهر کوچکی است و همه یکدیگر را مشناشند.
اما با عضویت رو به افزایش افراد جدید ، فیس بوک دچار تقسیمات بیشتری می شود و در نتیجه شکل و شمایل واضح و ساده و مرتب آن که در توسعه آن بسیار سهیم بوده است در بین زرق و برق های اعضای جدید و رو به رشدش گم خواهد شد .
معمولا بلاگ ها در ابتدا خیلی مرتب و ساده هستند ، اما وقتی صاحبان آنها در استفاده از برنامه های مختلف ، با تجربه تر و حرفه ای تر می شوند ، ظاهر مرتب آنها در بین انبوه زرق و برق ها جلوه خود را از دست می دهند . فیس بوک به سر نوشت مای اسپیس دچار شده است . نازیبا ، صفحات بسیار پیچیده که بیشتر از آنکه اطلاع رسانی کنند ، گیج کننده هستند و ممکن است در آخر هم به سر نوشت مای اسپیس و بلاگر مبتلا شود .
تا آن زمان ، به شما توصیه می کنیم که به آن بپیوندید و ببینید که اوضاع از چه قرار است ، ولی زیاد هم وقت صرف آن نکنید.
جمع بندی مطالب
وارد شبکه گفتگو شوید
در این موارد اینترنت به راه خود ادامه داده است – دیگر قابل قبول نسیت که از مردم در مورد جزییات شان سوال کنیم تا چند بروشور سطحی و بی نام و نشان برای شان بفرستیم . آنها یا با جملات نا مفهوم جاهای خالی را پر می کنند یا از سایت به راحتی می گذرند و به راه شان ادامه می دهند و معمولا مورد دوم اتفاق می افتد . در عوض ، در مورد محصولات ارایه شده شما از دوستان یا همکارانی که آنلاین هستند سوال خواهند کرد . در اینصورت توصیه های دیگران نسبت به مطالبی که شما برای فروش محصول عرضه می کردید ، نقش مهم تری بازی خواهند کرد.
وارد شبکه جالب و جذاب شوید
آنچه محیط های سه بعدی مجازی مثل سکندلایف و سایت های دیگ به ما نشان می دهند ، شیوه های جدیدی از گفتگو و جذب است که از طریق تکنولوژی ممکن می گردد . این مساله کم کم روشن می شود که می توان با موفقیت در این محیط های جدید داد و ستد کرد – تنها یک شرط مهم و اساسی وجود دارد :
((این بازار کار است ، اما نه همان بازار کاری که قبلاً می شناختیم))
علیرغم آنکه شرکت های متنوع آمریکایی که قبلا از آنها صحبت به میان رفت ، مانند آدیداس ، سیسکو ، دل ، آی بی ام ، ریبک ، سیزر ، سان میکرو سیستم و تویوتا به سکندلایف راه یافته اند اما نتوانسته اند تاثیر عمده ای بر این محیط بگذارند . آنهم به یک دلیل مهم :: آنها فراموش کرده اند 101 سوال اساسی بازاریابی را از خود بپرسند ((چه اعتباری می توانیم به این بازار بیفزاییم؟))
همه شرکت هایی که در بالا نام بردیم در حال تجربه و بررسی این محیط های جدید سه بعدی هستند – که بسیار عالی است ! تا با قوانین آن آشنا شوند.
کریستسین ری ناود مدیر ارشد توسعه بازرگانی و تکنولوژی سیسکو توضیحح داده است که چرا شرکت او در سکندلایف حضور دارد :
((حضور در سکندلایف بسیار مفید و پر ثمر است . از این طریق می توانیم به خوبی و سهولت ارتباط برقرار کنیم و با دیگران همکاری نماییم. در صورتی که تلفن یا شبکه و یا تلفیق این دو با هم چنین امکانی به ما نمی داد ، خطر داخل نشدن ، بزرگتر و بیشتر از خطر شیرجه رفتن در این جریان است . اول باید موانع و مشکلات ، و هم فرصت هایی را که ایجاد می شود شناسایی و بررسی کرد و بعد روی هر دو مورد کار کرد.))
موقعیت خودتان را در نظر بگیرید : کدام یک را ترجیح می دهید؟
· وارد یک فروشگاه می شوید ، محصول مورد نظرتان را انتخاب می کنید ، مبلغ آن را می پردازید و منتطر تحویل کالا می شوید.
· وارد فروشگاه می شوید ، با عده ای از کارکنان آنجا گفتگو می کنید ، نظرات و توصیه های آنها را مبتنی بر تجربیات شان می شنوید . با چنر مشتری دیگر هم در فروشگاه صحبت می کنید . با بررسی تجربیات مشتریان و نظرات کارکنان آنجا و نظر خود ، تصمیمی آگاهانه برای خرید می گیرید.
· نمونه دوم ، امکاناتی است که شبکه سه بعدی جدید در اختیارتان قرار می دهد . این شبکه جدید ، فضایی را فراهم می کند که در آن کاربران جدید و قدیمی ، کارکنان و کاربران آینده می توانند از نظرات ، تجربیات و لطیفه های یکدیگر بهره مند شوند و در عین حال با یکدیگر داد و ستد کنند.
احتمالا ششما در حال حاضر یک وب سایت دو بعدی و ساکن برای حرفه خود دارید که کارآیی آن معادل یک راهنمای آنلاین است. مشتریان و بازدید کنندگان با پایگاه داده هایی که شما در اختیارشان قرار می دهید ، می توانند به طور محدودی با هم تعامل داشته باشند ، اما بین آدم ها ارتباطی واقعی وجود ندارد.
ویکی ها
در واقع ، هیچ کدام از ما تجربه چندانی از ویکی ها نداشتیم ، به همین دلیل هم در اولین نسخه نشریه رسمی مان در این مورد هیچ حرفی نزذیم و اما تحقیقاتی در این زمینه انجام دادیم و به اطلاعاتی دست یافتیم که خودمان هم انتظارش را نداشتیم . ویکی برای ساکنین هاوایی معادل واژه ((سریع)) است و وارد کانینگهام در سال 1994 زمانی که نرم افزاری را ایجاد کرد که به کمک آنمی توانست سریعا وب سایت بسازد ، واژه ویکی را برای آن انتخاب کرد . در حال حاضر ، ویکی به عنوان نرم افزاری مشترک در شرکت ها ، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد . در مواردی همچون پروژه های ارتباطی ، گردآوری اسناد و برای کاربران تکنیکی از آن استفاده می شود . برخی شرکت ها از آن به عنوان تنها نرم افزار مشترک خو استفاده می کنند و آن را جایگزین ((اینترنت ثابت)) کرده اند . احتمالا بیشتر از آنکه در اینتر نت عمومی مورد استفاده قرار گیرد در فایروال از آن بهره برداری می شود .
در 15 ماری 2007 ، اصطلاح ویکی در فرهنگ لغات انگلیسی آکسفورد آنلاین وارد شد .
نمونه ها
اینتل
برای اینکه از سرعت کار ویکی در سازمان های بزرگ نمونه ای بیاوریم می توانیم شرکت تکنولوژی اینتل و یکی از کارکنانش ، جاش بنکرافت را نام ببریم . در اواخر سال 2005 ، جاش بنکرافت نیاز به برنامه ای داشت که از طریق آن همکارانش بتوانند اطلاعات شرکت ، از موارد مربوط به تاریخچه شرکت گرفته تا مراحل پیشرفت پروژه های داخلی ، را به کار گیرند . کاربران سر تا سر دنیا دایره المعارف آنلاین را با الهام از ویکی پدیا گردآوری کردند ، او با کمک گرفتن از داده های کارکنان کل شرکت ، اینتل پدیا را که وب سایتی داخلی است طراحی کرد.
نوکیا
در اواخر سال 2004 زمانی که ویکی هنوز فرصتی به دست نیاورده بود که خودش را نشان بدهد و بیشتر فقط همهمه ای از یک برنامه تکنیکی به گوش می رسید ، دو گروه کوچک در مرکز تحقیقات نوکیا در هلسینکی ، ویکی های مخصوص خود را راه انداختند – یکی برای حل این مشکلات خاص در طراحی محصول و دیگری برای یافتن جایگزینی برای نرم افزاری گروهی و ایمیل کردن .
نوکیا تخمین زده است که 20 درصد از 68 هزار نفر کارکنان این شرکت از صفحات ویکی برای پروژه ها ئ برنامه های به روز کده ، ایده های تجاری ، ویرایش فایل ها و ... استفاده می کنند .
استفان جانسون ، مدیر ارشد قسمتی در نوکیا – می گوید : موضوع ، جریان تغییر روش های عادی برای انجام امور است . بعضی از جالب ترین چیزها را دیگر از داخل خود شرکت می گیریم .
در حالیکه زمانی نوکیا برخی از نرم افزارها را لز بیرون شرکت تهیه می کرد .
بلاگ نویسی
با اینکه بلاگ نویسی ابزار ارتباطی جدیدی است ، اما آنقدر قدمت دارد که بتوانیمدرباره کارکردها و نقاط ضعف آن اضها نظر کنیم.همانطور که دنا پاپاکوستا در اولین پادکست خود اعلام داشته است ، قبل از اینکه کاری در زندگی تان انجام دهید ، باید ببینید قرار است چه چیزی به دست بیاورید . به عبارت دیگر ، با چه چیزی و به چه علت می خواهید ارتباط بر قرار کنید ؟ آیا حرفه ای دارید که می خواهید مهارت و توانمندی اش را در بازار عرضه کنید ؟ آیا پزشکی هستید که در رشته خاصی طبابت می کنید و می خواهید تخصص خود را گسترش دهید؟
بلاگ های دیگران را بخوانید و ببینید آنها چگونه بلاگ درست کرده اند ؟ آیا بر روی موضوعی متمرکز مانده اند یا به مسایل دیگر هم پرداخته اند ؟ اگر بلاگ ، حول محور بازرگانی و تجارت می چرخید ، آیا تنها به صحبت در مورد رشته ای خاص پرداخته است یا از مسایل شخصی هم سخنی به میان رفته است ؟ در این صورت نسبت به آن چه نظری دارید ؟ آن را نمی پسندید یا دوست دارید مطالب شخصی را هم بخوانید تا با شخصی که ممکن است هرگز با او رو به رو نشوید کمی بیشتر آشنا شوید؟
نظرتان راجع به بلاگ چیست؟ اتلاف وقت ؟ لینک های بلاگ هایی را که از قبل می شناسید ، دنبال کنید و در نتیجه می توانید از ما به آدم هایی مثل شل هولتز ، نویل هابس یا آلن جنکینز برسید (این افراد کسانی هستند که یا تاجران فوق العاده ای هستند و یا در کارشان بسیارر موفقند.) برای مثال به مقالات و نوشته های همیشه جالب و چالش برانگیز کتی سیرا ، ست گادین ، که در حال حاضر یکی از باهوش ترین متفکرین در بازار یابی است ، داگ جانسون و سایت طراح روزانه و جالبش هم سری بزنید .
چرا بلاگ؟
اجازه بدهید به عنوان یک پروفسور و یک متخصص ارتباطات توضیح دهیم که چرا فکر می کنیم بلاگ نویسی برای صاحبان مشاغل مفید و مناسب است.
بلاگ ترور به نام Corporate Engagement سه سال قدمت دارد . بین 900 تا 1000 مشترک آر اس اس و ایمیل دارد و روزانه بین 250 تا 400 نفر از آن دیدن می کنند . بیش از نیمی از این بازدیدکنندگان از طریق موتور جستجو به آن دسترسی می یابند . بلاگ لی به نام Better Communication Results دو سال پیش ایجاد شد ، بین 600 تا 700 مشترک آر اس اس و ایمیل دارد و روزانه حدود 200 نفر از آن بازدید می کنند که بسیاری از آنها ارطریق موتور جستجو آن را می یابند . در واقع بلاگ ها ، وب سایت هایی هستند که به راحتی مدیریت می شوند . راه اندازی یک بلاگ سخت تر از نوشتن یک ایمیل و فرستادن آن و یا استفاده از ورد مایکروسافت نیست . سهولت کاربرد به شما اجازه می دهد بدون صرف وقت زیاد ، نظرات و عقایدتان را اعلام کنید و بدین ترتیب می توانید بلاگ تان را تازه و به روز نگهدارید . کارها در بلاگ در مقایسه با سایر سایت ها (که مشابه دفترچه راهنما هستند و کار با آنهاد خسته کننده است) سریعتر انجام می شود . بین بلاگ ها و موتور های جستجو ارتباط خوبی وجود دارد . هر پست یک URL جداگانه دارد و لینک هایی که در بین بلاگرها وجود دارد و لینک هایی که در بین بلاگرها وجود دارد باعث می شود که بلاگ ها در رده بالای موتور های جستجو قرار بگیرند . احتمالا دستیابی مردم (از جمله مشترکان و سرمایه گذاران) به بلاگ شما بیشتر از وب سایت تان است . شرکت تجکسون ولز موریس که ترور مدیریت آن را بر عهده دارد ، در صفحه اولیه سایت خود از بلاگ ، خوراک خبری می گیرد که در اثر آن ترافیک به وب سایت (و به وبلاگ) منتقل می شود و باعث می شود که وب سایت همیشه تازه به روز نگه داشته شود.
از کجا باید آغاز کرد؟
مسلما ، حالا که این مقاله را خوانده اید ، دل تان می خواهد که خودتان هم دست به کار شوید . همه ابزار و امکانات زیر یا رایگان و یا با هزینه کم در اختیار شما قرار دارند.
درست کردن یک بلاگ
Edublogs : بزرگترین گروه بلاگ آموزشی بر روی شبکهه است که برای آموزگاران ، محققان ، کتابداران و سایر متخصصان و دانشجویان ، بلاگ رایگان و ویکیفراهم می کند .
Edublogs : توسط جیمز فارمر (James Farmer) ایجاد شد . جیمز به عنوان سخنران طرح ها و تحقیقات آموزشی در دانشگاه دیکین کار کرده است و در حال حاضر ویرایشگر گروه آنلاین The Age می باشد.
بلاگر گوگل : سرویسی رایگان و اصولی است .
Typepad : شرکتی جهانی است که در خارج از کالیفرنیا فعالیت می کند . نرخ سالانه آن برای نسخه تخصصی بین 50/49 و 50/149 دلار آمریکا است . هزینه ها مربوط به نرم افزار و میزبانی می شود و می توانید به مدت 30 روز به طور آزمایشی و رایگان از آن استفاده کنید.
نمونه هایی از بلاگ های گروهی
هر روز تعدادی استرالیایی عضو گروه های محاوره و گفتگو می شوند .
تلسترا ، معروفترین بلاگ گروهی را دراسترالیا دارد که نام کلی آن Nowwearetlking است . قدمت آن کمتر از دو سال است . بلاگ های او ترافیک وب سایت های دیگرش را به خود جلب نمی کنند اماتا آنجایی که ما می دانیم خوانندگان خوبی از رسانه ها و غیره دارد . (به این پست در کلاس درس مجانی در سیدنی سری بزنید).
لی به کارکنان Dymock در آدلاید کمک کرد تا بلاگی با نام Adelaide Bookshelf راه بیندازد ، بلاگ ، محلی است که کارکنان فروشگاه می توانند نظرات و عقایدشان را نسبت به کتاب های تازه منتشر شده اعلام کنند. این جریان فقط به سایت های بیایید این کتاب ها ررا بخرید محدود نمی شود – کارکنان Dymock به کتاب ها عشق می ورزند و این موضوع از خلال نظراتی که ارایه می کنند کاملا مشخص است . با عده ای از افراد هم عقیده و هم سلیقه تبادل نظر داشتن ، ایده خوبی برای حضور درر بازار به شمارمی رود.
یک مرکز خدمات مشاوره محلی در آدلاید برای اینکه موقعیت مناسبی در ارایه خدمات برای خود کسب کند دو بلاگ راه اندازی کرده است – در نتیجه کارشان بسیار رونق گرفته است و به عنوان ریاست صنف خود برگزیده شده اند . برای آگاهی از جزییات بیشتر به پست آن ها مراجعه کنید .
نتیجه گیری
در سطح جهانی نیز ، مک دونالد بلاگی open for discussion آماده بحث و مذاکره دارد که آگاهی عموم را نسبت به تلاش های مسوولانه گروهی و اجتماعی آن ها ارتقاء می بخشد . در واقع بلاگ نویسی در هر شکل و اندازه ای وجود دارد از شرکت های بزرگ جهانی گرفته تا داد و ستد های کوچک محلی . بلاگ نویسی خیلی تغییر پذیر و یا بهتر است بگوییم انعطاف پذیر است .
در اینجا به بررسی بلاگ های گروهی از اواخر سال 2005 می پردازیم - ممکن است ارایه شرحی مختصر برای تان جالب باشد – در نظر داشته باشید که نرخ رشد بلاگ ها تقریبا در هر 6 ماه 2 برابر می شود . بنابراین تعداد شرکت های بیشتری نسبت به آنچه در این جا ذکر شد صاحب بلاگ شده اند.
همانطور که در مقدمه ذکر کردیم ، در هر ثانیه یک بلاگ جدید ایجاد می شود . در حال حاضر 60 میلیون بلاگ وجود دارند . معمولا درصد ثابتی از این بلاگ ها به فعالیت های تجاری و بازار یابی اختصاص دارد.
جمع بندی مطالب
توانمندی های خود را به دیگران نشان دهید : مردم به بلاگ ها به چشم روشی برای تعمق بیشتر در مورد یک موضوع خاص ، می نگرد . (غالبا هر چه سطحی تر باشد بهتر است) در صورتی که رسانه های سنتی تمایل دارند شمار مخاطبان شان را به حداثر برسانند ، بلاگ های بزرگ و مهم بر عکس آنها هستند . تخصصی شدن ، مخاطبان انبوه را برای شما به ارمغان نمی آورد ، اما جایگاه ویژه ای به ما می دهد و خوانندگان وفادار و همفکر برای تان پیدا می کند.