خطرات جانی را ممکن است باعث گرد
هر هیجان شامل شناختها، اعمال و احساسات میباشد و تمامی هیجانات این مراحل را طی میکنند
ـ احساس درونذهن
ـ تحریک دستگاه خودکار
ـ ارزیابی شناختی از موقعیت
ـ ابراز هیجان
ـ واکنش عمومی
ـ گرایش عملی که مقدار هیجانی که از احساسی ناشی میشود و به صورت رفتار خاصی بروز میکند به تجربه فرد بستگی دارد
مهم ترین چیزی که تاکنون درباره هیجان گفته شده این است كه، تا وقتی کسی
هیجان را تعریف نکرده فکر میکند معنای آن را میداند
:عملیاتروانی
عملیاتروانی عبارت است از استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و سایر امکانات به منظور تأثیرگذاری بر افکار، احساسات، تمایلات و رفتار گروههای دوست، دشمن و بیطرف، برای دستیابی به اهداف ملی
عملیاتروانی دارای دوبعد است: 1- ماهیت و منطق درونی که عبارت است از تلاش برای تأثیرگذاری بر افکار، احساسات، تمایلات و نهایتاً رفتار، با استفاده از ارتباط اقناعی. 2- منظور و کاربرد این تأثیرگذاری و تغییر رفتار با توجه به هر دسته از مخاطبان(دوست، دشمن و بیطرف) است
جنگ روانی – اقدامات روانی
جنگ روانی: عبارت است از استفاده طراحی شده از تبلیغات و سایر اقدامات در زمان جنگ یا وضعیت فوق العاده، به منظور اصلی تأثیرگذاری بر افکار، هیجانات، نگرشها و رفتار گروههای دوست، دشمن و بیطرف بهگونهای که از تحقق اهداف و مقاصد ملی پشتیبانی شود
اقدامات روانی: عبارت است از آن دسته از اقداماتی که در زمان صلح یا در مناطق خارج از صحنه نظامی فعال جنگ انجام میشود و به منظور تأثیرگذاری بر هیجانات، نگرشها یا رفتار گروههای خارجی طراحی و اجرا میگردد، به گونهای که زمینه ساز تحقق مقاصد و خطمشیهای دولت باشد
پرخاشگری و خشونت
رخاشگری و خشونت به هم مرتبط هستند اما وضعیت متفاوتی را بوجود می آورد. دو نوع پرخاشگری وجود دارد
پرخاشگری ابزاری و بازتابی یا عاطفی
پرخاشگری بازتابی با هدف آسیب فیزیکی یا روانی انجام می شود و هدف از این نوع پرخاشگری که احساسی بوده آسیب رسانی است.
در پرخاشگری ابزاری ضرب و جرح و ایجاد درد و رنج ابزاری برای دستیابی به هدفی است که شکل عمومی آن می تواند دستایبی به هدفهای گوناگونی مانند پاداش مادی.پیروزی. افتخار یا تحسین داشته باشداین نوع پرخاشگری خشونتی غیراساسی و هدف آن انجام وظیفه است
شایعه
يكي از آسيبهايي كه اخيراً شاهد آن هستيم رواج شايعات است. البته شايعات به مقتضيات زمان و در برهههايي خاص، ماهيتي متفاوت داشته و بنا به نيازها و فراخور حال منابع به وجود آورنده آن، گاهي كمرنگ و در زماني پررنگ ميشود.
شايعات با توجه به ماهيت و قدرت تأثيرگذاري آن ميتوانند اضطراب اجتماعي را افزايش داده و ميزان بهرهوري و توليد را كاهش دهند و چرخه اقتصاد را فلج كرده و اعتبار اجتماعي افراد، مؤسسات و كشورها را خدشهدار كنند. بعضاً ممكن است شايعهاي به طور فوقالعادهاي قوت يابد و آنچنان در اذهان آحاد مردم رسوخ كند كه اطلاعيهها و توضيحات منابع رسمي دولتي هم به سهولت نتواند آن را تكذيب و از افكار مردم خارج كند.
شايعه در همه جا و در تمامي طبقات اجتماعي وجود دارد و قديميترين رسانه گروهي است. پيش از آنكه نوشتار به وجود آيد، گفتار، تنها شيوه ارتباط بود و شايعه خبرها را منتقل ميكرد، كساني را خوشنام و برخي را بدنام ميساخت و جار و جنجال و حتي جنگ به راه ميانداخت. امروز نيز، به رغم ظهور روزنامه، راديو و تحول عظيم رسانههاي ديداري شنيداري، شايعات خاموش نشدهاند و عموم مردم كماكان برخي خبرها را دهان به دهان منتقل ميكنند. پيدايش رسانهها نه تنها نتوانسته است مانع از پخش شايعه شود، بلكه آن را به گونهاي تخصصي ساخته است، به طوري كه امروزه هر شيوه ارتباطي، محدوده خاصي دارد» وسيله انتقال شايعه، عموماً كلام است
فرافکنی
فرافکني واژه اي است که از دنياي روانشناسي به حوزه ارتباطات راه يافته است.
نسبت دادن ناآگاهانه اعمال عيبها و عادتهاي ناپسند خود به ديگران که سازوکاري دفاعي است ، نمادي از فرافکني در حوزه روانشناسي است.
فرافکني در حوزه سياست و رسانه اما ناآگاهانه نيست بلکه طبق يک سناريوي خبري هوشمندانه صورت مي گيرد. تصميم سازان رسانه بيشتر براي تبرئه کردن يک طرف و انداختن گناه به گردن طرف ديگر مناقشه از اين روش استفاده مي کنند. فرافکني در صورتي که در رسانه بخوبي مديريت شود ، مي تواند با برانگيختن واکنش هاي هيجاني افکار عمومي جامعه هدف را به سمت دلخواه سوق دهد.
تهدیدات نرم
¨«تهدید نرم عبارت است از مجموعه تدابیر و اقدامات از پیش اندیشیدة فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشورها که بر نظرات، نگرشها، انگیزش و ارزشهای مخاطبان آماج (اعم از حکومتها، دولتها، گروهها و مردم کشورهای خارجی تأثیر میگذارد و در بلندمدت موجب تغییر منش، رفتار و کنشهای فردی و اجتماعی آنان میگردد». از این تعریف چنین پیداست که:
٫ تهدید نرم یک اقدام تعمدی و تدبیر شده است،
٫ تهدید نرم در قلمروهای سهگانه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی صورت میگیرد،
٫ قصد اصلی تهدید نرم تأثیر نهادن بر نظرات، نگرشها، انگیزش و ارزشهای مخاطبان است،
٫ آماج تهدید نرم به مردم کشورهای آماج محدود نمیشود بلکه دولتمردان و گروههای مختلف را نیز آماج قرار میدهد،
٫ عاملان تهدید نرم در پی آن هستند که در بلندمدت منش و رفتار مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهند.
از این مختصر نیز میتوان نتیجه گرفت که تهدید نرم پدیدههایی همچون “اشاعه فرهنگی”، “تهاجم فرهنگی”، “دگرگونسازی ترجیحات”، “رفتار سیاسی” و جز آن را نیز دربر میگیرد
:بُعد عاطفی و هیجانی
عاملان تهدید نرم میکوشند تا نظام عاطفی مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهند و اطلاعات ویژهای را به آنان القاء کنند. برای نمونه، آنان میکوشند تا نفرت مخاطبان را نسبت به حکومت خویش برانگیزند و عشق و علاقه آنان را معطوف خود سازند
مدیریت افکار عمومی
یکی از وظایف اساسی مدیران فرهنگی، شناخت و سنجش افکار عمومی است
مدیران فرهنگی باید در ارتباط با مردم بازخوردها و عکس العمل های مردم رانسبت به طرح ها و برنامه های فرهنگی شناسایی کرده و به برنامه ریزان ومجریان فرهنگی انتقال دهند. افکار عمومی در واقع قضاوتی است که مورد قبولعامه ی مردم است که در این قضاوت جنبه ی عاطفی از جنبه استدلالی آن بیشتراست، یعنی اگر افکار عمومی را ارزش گذاری می کنیم، به این دلیل نیست کهدارای پشتوانه ی عقلی و ادراکی است بلکه جنبه احساسی آن مدنظر قرارمیگیرد. یعنی هرچند ممکن است افکار عمومی غلط هم باشد ولی واقعیت است.دلیل گسترش نفوذ رسانه ها و مطبوعات و تبلیغات به ویژه استفاده از رسانههای الکترونیک و دیجیتال و بالارفتن سطح سواد و اطلاعات مردم مسئله یافکار عمومی جدی تر شده و به همین دلیل کار مدیران فرهنگی مشکل ترشدهنقش مدیران فرهنگی در حوزه ی افکار عمومی، هدایت افکار استموج آفرینی یعنی تأثیر درافکار عمومی و هدایت کردن آن. اگر افکار عمومی به خوبی توسط مدیران
فرهنگی هدایت نشود، نمونه های منفی چون شایعه در جامعه زیاد می شود، اگر
خوب خبررسانی نشود، فضای شایعه در جامعه تقویت می گردد. هرچه اخبارصحیح
تر باشد، تأثیر شایعه کمتر است و شایعات خنثی می شود. یکی از هدف هایاساسی مدیران فرهنگی تأثیر بر عقاید عمومی است و متقاعد ساختن مردم درامری که مورد نظر سازمان و جامعه است و این هنری است ظریف، ولی کارساز کهباید در برنامه ریزی های مدیران فرهنگی نقش خود را به روشنی نشان دهد. می توان گفت در بین پدیده های روانی جمعی، افکار عمومی گسترده ترین وآشکارترین آن هاست.تاثیر عواطف و احساسات بر اجتماع
عزاداری حالت طبیعی عاطفی و هیجانی است که معمولاً پس از اینکه فرد رویدادی دردناک نظیر از دست دادن عزیزی را تجربه می کند برایش اتفاق می افتد. چنین رویدادی بر تعداد محدودی از جمله اعضای خانواده و دوستان نزدیک تاثر می گذارد.
اما رویدادهای غم انگیز اجتماعی به طور هم زمان تمام افراد آن اجتماع را تحت تاثیر قرار می دهد