توجه کنید: فهرست منابع RSS
(کاربرد آنلاین) www.bloglines.com
(می تواند تحت اوت لوک شما قرار بگیرد)www. Newsgator.com
(برنامه دسکتاپ)www.feedreader.com
و اینهم فهرستی از تقریباً تمام چیزهایی که می توانید از طریق RSS دنبال کنید:
http://www.micropersuasion.com
همچنین می توانید از طریق منابع دیگر هم آبونه feeds شوید مانند اخبار یاهو یا MSN یا سایت های bookmark جمعی مانند del.icio.us.
چگونه می توانیم به RSS feeds اخبار ارسال کنم؟
همه خبرگزاری های مهم و معتبر مثل PRWeb ، PR Newswire و Business Wire مطالب مطبوعاتی با قابلیت آر اس اس ارایه می کنند. این خبرگزاری ها به صورت اتوماتیک، فهرستی از مطالب مطبوعاتی مشتریان شما را به عنوان یک RSS feed در اختیارتان قرار می دهند که بعداً می توان آنها را به موتورهای جستجوی RSS پینگ (pinged) کرد.
جمع آوری مطالب و بازترکیب مطالب
تولید کنندگان و توزیع کنندگان مطالب- که دست اندرکاران روابط عمومی را هم شامل می شود- به طور روزافزونی به جمع آورندگان مطالب تبدیل می شوند. متخصصان روابط عمومی می توانند در یافتن، ترکیب و بازترکیب مطالب مربوطه کمک کنند تا نیازهای اطلاعاتی مشتریان شان برآورده شود.
شین باومن و کریس ویلیس درباره این پدیده جدید این گونه اظهارنظر کرده اند: «افراد بیشتری تولیدکننده یا بازترکیب مطالب خواهند شد. فقط تعداد کمی از شرکت های رسانهای، مانند BBC،بازترکیب مطالب را به رسمیت شناخته و آن را حمایت کرده اند؛ به اعتقاد آدرین هولواتی از Washingtonpost.com ، اگر مطالب خبری جالب در فرمتی در دسترس بود که به راحتی قابل بازترکیب باشد، مردم در سراسر دنیا کارهای جالبی با ان انجام می دادند- کارهایی که شرکت های رسانه ای تصورش را هم نمی توانند بکنند، یا کارهایی که شرکت های رسانه ای منابع لازمه را برای انجامش در اختیار ندارند.
بلاگ ها چیستند؟
توجه کنید: ارسال مطالب به بلاگ در هر روز در فوریه 2005: تقریباً 500,000. یک سال بعد: حدوداً 2/1 میلیون. با همین روال، این عدد در فوریه2007 حدود 5/2 میلیون بوده است.
وبلاگ ها یا بلاگ ها، وب سایت هایی شخصی شامل مطالبی هستند که مرتباً به روزرسانی می شوند. این نوع مطالب وبی، معمولاً توسط نویسندگانی مستقل تولید می شود.
دقت کنید که همه بلاگ ها مثلهم هستند: برخی اجازه گذاشتن کامنت و اظهارنظر می دهند، برخی نه. برخی اظهارنظرها را سانسور می کنند،برخی نه. برخی تحریم ها را محترم می شمارند، ولی بیشترشان نه. درفضای وبلاگی، هرچه بگویند "علنی و آشکار"است و در بین بلاگرها بسیار معمول است که هم اظهارنظرهای مثبت و منفی را در معرض دید قرار می دهند و هم تمایلات و پیچ های بد را.
اظهارنظر درباره بلاگ ها
اگر می خواهید سابقه اظهارنظرها و گفتگوهای تان را در فضای بلاگی داشته باشید، از لینک های زیر استفاده کنید:
http://mycomments.idslab.com.ar/en/
اگر در فضای بلاگی فعالانه شرکت می کنید و برای ایجاد روابط دوستانه با برخی بلاگرها برای شان اظهارنظر می گذارید، لطفاً راهکارهای اظهارنظر گذاشتن در وب را در زیر مرور نمایید.
اظهارنظر گذاشتن در بلاگ یک شخص مانند وارد شدن به اتاق نشیمن و به گفتگو نشستن با وی است. همانند دنیای واقعی، در دنیای آنلاین هم گفتگو با بعضی از مردم لذت بخش است و با برخی نه.
از موضوع خارج نشوید:
بلاگرها به خاطر دریافت نظرات و اطلاعات بیشتر درباره مطلب ارسالی شان، اجازه ارسال اظهارنظررا برای یک مطلب می دهند. پس موضوع را عوض نکنید.
اطلاعات جدید به بحث بیفزایید:
دیدن اینکه 12 نفر در یک سلسله اظهارنظر دقیقاً یک چیز را بیان می کنند، بی فایده و اعصاب خردکن است. قبل از اظهارنظر گذاشتن، کل سلسله اظهارنظرها را بخوانید و مطمئن شوید که اظهارنظر شما مطلب جدیدی را به بحث می افزاید. اگر فرصت یا حوصله خواندن کل اظهارنظرها را ندارید، پس اطلاً اظهارنظر نگذارید.
فقط به خاطر اظهارنظر گذاشتن، اظهارنظر نگذارید:
کامنترهایی که فقط می گویند: "اولین بود!" یا "سایت خوبی است" ، اصلاً نباید دکمه "ارسال" را کلیک کنید. به علاوه فقط لسپمرهابه خاطر اضافه کردن نام و URL خودشان به یک صفحه وب، اظهارنظر می گذارند.
به یاد داشته باشید که هیچ کس یک "عقل کل" را دوست ندارد
بهترین نوع اظهارنظرها از طرف افراد مطلع و
اندیشمند است که اطلاعات جدیدی را به موضوع بلاگ
می افزایند. اما با زخم زبان های یک پرمدهای پرافاده در بلاگ یک شخص همانطور رفتار
می شود که با چنین فردی در اتاق نشیمن آن شخص رفتار می شد؛ همانطور که در خانه،
چنین فردی را به سمت در خروج راهنمایی می نمایند، در بلاگ هم باید انتظار دکمه حذف
را داشته باشد.
کاری کنید که لحن پیغام تان مشخص باشد
کسی نمی تواد آنلاین لحن صدای تان را بشنود یا حالت چره شما را ببیند. در یک مباحثه عمومی، کنایه ها و شوخی ها و اغراق ها ممکن است به راحتی اشتباه گرفته شوند.
مسئولیت اظهارنظر خود را بپذیرید
اظهارنظرهای بی نام، هرچند گاهی لازمند، ممکن است به عنوان ترسویی تلقی شوند. تا آنجا که ممکن است، با قرار دادن اسم تان و آدرس وبلاگ تان در اظهارنظر خود، هویت و کلمات خود را تثبیت نمایید.
دقیق و موجز نظر بدهید
سخنرانی های طولانی مناسب اساتید دانشگاه است نه اظهارنظرهای بلاگ. مفید و مختصر نظر بدهید. همگان ایجاز و اختصار را تحسین می کنند.
منابع خود را با لینک و نقل قول های درون وبلاگی ذکر کنید
برای نظر دادن درمورد قسمت خاصی ازیک مطلب ارسالی، قسمت موردنظر را کپی – پیست نمایید و پاسخ خود را زیر هر قسمت اضافه کنید. اگر به اطلاعاتی در جای دیگری ارجاع می دهید، لینک و خلاصه ای از آن منبع را ارایه نمایید تا سایرین برای اطلاعات بیشتر درصورت تمایل بتوانید با یک کلیک به آنجا بروند.
با ادب و با نزاکت باشید
احتمال دارد کسی چیزی در اظهارنظرش بگوید که شما را برنجاند یا عصبانی کند. بااین حال، حمله های شخصی، غیرقابل قبول و بی فایده اند و ممکن است یک بحث و مذاکره را به سرعت به یک دعوا و نزاع حقارت آمیز تنزل دهند.
وقتی عصبانی، ناراحت یا احساساتی هستید، اظهارنظر نگذارید و یا هیچ مطلبی ارسال نکنید.
یک نظر منتشر شده در یک بلاگ را نمی توان پس گرفت- به محض اینکه مطلبی ارسال کردید، همه می توانند آن را ببینند و گوگل می تواند آن را ذخیره نماید. یادتان باشد در گرما گرم یک موقعیت حساس ، شما لزوماً چهره خوب تان را نشان نمی دهید.
اگر دیدید که با عصبانیت درحال تایپ یک پیغام در بلاگ یک نفر هستید- دست نگه دارید. بلند شوید، نفسی بکشید، قدمی بزنید، یک روز صبر کنید. سپس وقتی ذهن تان آزاد شد و توانستید فکر کنید، پیغام خود را مرور کنید.
مزاحمین را تشویق یا تمسخر نکنید
هر چقدر مقاله هایی از این دست نوشته شود، همیشه باز هم کسانی هستند که اینترنت را می گردند و کینه جویی های بی معنی شان را هرجا که بتوانند تزریق می کنند. اجازه ندهید این تروریست ها پیروز شوند.
چگونه بلاگ ها می توانند برای مشتریانم مفید باشند؟
برخی مشتریان شیفت که بلاگ دارند عبارتند از uLocate ، CapeClear و BzzAgent .
بلاگ ها می توانند به مشتریان تان کمک کنند
تا محصول و خدمات خود را بهبود بخشند، در مذاکراتی که به محصولات و خدمات شان
مرتبط است شرکت کنند، تصویر یک رهبر متفکر و پیشرو را ارایه کنند و با
گروه های مهم کاربران و سایر افراد پرنفوذ بلاگی ارتباط برقرار کرده روابط شان را
حفظ نمایند و غیره.
چگونگی برخورد با مساله بلاگ ها در ارتباط با مشتری ها و خبرنگاران
وقتی که وارد یک جلسه کاری جدید می شوید
· تحقیق کنید که آیا مشتری تان بلاگ دارد یا خیر؛ بلاگش را بخوانید؛ ببینید چه کسی بلاگ را می نویسد، بدانید که درباره چیست و بررسی کنید چه کسانی در آن اظهارنظر می گذارند
· اگر مشتری تان بلاگ نداشت، بپرسید که آیا تابه حال به داشتن یک بلاگ فکر کرده است؟ دریابید که نظرش درباره بلاگ نویسی چیست؟
· مطمئن شوید که مشتری بالقوه شما از فوت و فن بلاگ نویسی شیفت اطلاع دارد. بخشی از گفتگوی خود را به روابط عمومی اختصاص دهید.
وقتی که یک طرح و پیشنهاد جدید می نویسید
· به تکنیک ها و ابزارهای آن فکر کنید و آن را در طرح و پیشنهاد خود بگنجانید. به دقت بررسی کنید که چه چیزی برای مشتری تان سودمند است.
· از بهترین روش ها مثال بیاورید و توضیح دهید که چگونه یک بلاگ یا یک پادکست یا مشارکت در یک ویکی و غیره می تواند باعث شهرت یک مشتری شود، از بحران تولید جلوگیری کند یا باعث ترقی شان شود.
وقتی که با یک مشتری کنونی ناهار/ قهوه/نوشیدنی می خورید
· نظرشان را درباره تکنیک وابزار جدید رسانه ای بپرسید. ممکن است بعضی از این ابزار را برای ارتباطات داخلی به کار ببرند.
· یک مطالب غیررسمی فرصت بسیار مناسبی است برای اشاره کردن به برخی از خدمات مان در حیطه روابط عمومی آنها را کنجکاو کنید.
رسانه ها را فراموش نکنید؛ مخصوصاً وقتی که با شبکه خبرنگاران تان صحبت می کنید.
· اگر بلاگ نویسی می کنند، از ایشان بپرسید که دوست دارند چگونه پیچ شوند. دریابند که پیش بینی شان در مورد چگونگی تغییر رسانه ها و دنیای روابط عمومی توسط رسانه های CGM چیست.
· اگر بلاگ ندارند، بپرسید که آیا برای تحقیقات شان به بلاگ ها و پادکست ها مراجعه می کنند و اینکه کدام بلاگ ها و پادکست ها را می خوانند و به آن ها اعتماد دارند. بپرسید که آیا بر روی پیچ شدن از طریق LinkedIn باز هستند.
تگ ها
تگ ها توصیف گر هایی هستند که کاربران وب به موضوعات و چیزهای مختلف ارحجاع می دهند. تگ ها، کلماتی کلیدی اند که مانند یک موضوع یا طبقه عمل می کنند و برای سازمان دهی صفحات وب و مطالب بلاگ ها به کار می رود. همچنین به شما در یافتن اطلاعات کمک می نمایند.
پادکست ها
پادکست ها چیست و چگونه می توانم از آن استفاده کنم؟
پادکستینگ، اصطلاحی که از ترکیب iPod
و broadcasting شرکت Apple ساخته شده، روشی است
برای انتشار فایل ها در اینترنت و سپس اازه دادن به کاربران برای آبونه شدن به یک feed
و دریافت این
فایل های جدید به صورت اتوماتیک، معمولاً
به طور رایگان، پادکست ها اصولاً برای فایل هایی صوتی به کار می روند که در هر
کامپیوتر یا در هر iPod قابل دنلود باشد امار نشان می دهد که اکثر مردم
از کامپیوترشان به پادکست ها گوش می دهند. اگر تا به حال هیچ پادکستی نشنیده اید،
پادکست روابط عمومی دو هفتگی معروف گزارش های هابسون و هولتز را امتحان کنید یا
سری بزنیدبه اتفاقاتی که توسط مشتری شیفت در http://podcasts.zdnet.com/ نوشته می شود.
چرا برای مشتریانم مهم است؟
پادکست ها، ابزارهای روابط عمومی و بازاریابی محشری هستند. تولیدشان هم ارزان است. همچنین به مشتریان شما اجازه می دهد که محصولات ، فناوری ها، خدمات و روش های خودشان را مستقیماً برای مشتریان و نیز در رسان ها و فضای بلاگی تبلیغ کنند. توجه کنید که بسیاری از بلاگرها، پادکستر نیز هستند.
پادکست ها به عنوان ابزار روابط عمومی
بسیاری از پادکسترها از چارچوب های مصاحبه یا میزگرد برای بحث درباره یک موضوع جالب توجه استفاده می کنند. مشتری شما می تواند پادکستی را درباره موضوعی داغ مربوط به کارش میزبانی کند و از یک کارشناس مثل یک مشتری یا یک تحلیلگر یا یک خبرنگار دعوت به عمل آورد. پادکست می تواند بخشی از یک نمایشگاه تخصصی روابط عمومی باشد که مشتریان شما می توانند در ان تکنولوژی های جدید را معرفی کنند یا بخشی از اخرین buzz نمایشگاه تخصصی باشند.
راهکارهایی درباره چگونگی راه اندازی یک پادکست شغلی موثر و کارآمد
وقتی مشتریان به یک سایت شغلی می آیند،
دقیقا می دانند که چه می خواهند. با شدتی قابل مقایسه با اشعه لیزر، بر پیدا مردن
پاسخی به سوال شان یا راه حلی برای مشکل شان متمرکز می شوند. بازدیدکنندگان
سایت های شغلی، برنامه زمان بندی شده دارند و علاقه ای ندارند که لینکی را دنبال
کنند که انها را به مقصدی که می خواهند نمی رساند.
هشت راهکار برای راه اندازی یک پادکست شغلی که توجه مشتریان تان را جلب نماید:
1. از موضوع خارج نشوید:
آسان است که پادکست را به عنوان یک ابزار گسترده ارتباطات کاری درنظر بگیریم. اما این طور نیست. پادکستینگ یعنی بخش محدود، مخصوصاًوقتی که با یک مخاطب کاری سروکار دارید. درمقابل وسوسه منحرف شدن از موضوع مقابله کنید، درغیراینصورت، خطر از دست دادن مخاطبی وجود دارد که به خاطر محتوای متمرکز پادکست به آن گوش می دهد.
2. پادکسترها ثابت کرده اند که می توانند در انتقال پیام مشتریانتان به صورت واضح و روشن مفید باشند. چنانچه معمولاً میهمان هایی به برنامه های خود دعوت می کنند. هنر پیچ کردن پادکسترها جدید است و باید در زمینه چگونگی برخورد با پادکسترها تجربه کسب کنید. بسیاری از پادکسترها، بلاگر هم هستند یا در رسانه های دیگر مشغولند و شاید بتوانید آنها را انجا پیچ کنید.
چگونگی تحقیق در پادکست ها
از ابزار جستجوی پادکست زیر استفاده کنید:
· http://www.podzinger.com/index.jsp
· http://www.podcastalley.com/
ویکی چیست؟
مشهورترین مثال موجود: ویکی پدیا احتمالاً اکثر شما تا به حال وارد ویکی پدیا شده اید یا اطلاعاتش را تغییر داده اید. تحقیقی اخیراً نشان داده است که دقت ویکی پدیا فقط کمی از دایره المعارف بریتانیکا کمتر است. کاملاً رایج شده است که یک شرکت را با اططلاعاتی درباره محصولات و خدمات و فناوری هایش به ویکی پدیا اضافه کنند و همه به آن ارجاع می دهند، مشتریان شما و مشتریانِ مشتریان شما.
ویکی، نوعی وب سایت است که به هر بازدید کننده ای اجازه اضافه کردن، حذف کردن و یا ویرایش تمام مطالب را به سرعت و به راحتی می دهد حتی گاهی بدون نیاز به ثبت نام در سایت. این سهولت در کار و ارتباط متقابل باعث شده است که ویکی یکی از ابزارهای کارامد برای نوشتن اشتراکی باشد.
منابع و نمونه های ویکی
یک ویکی پر از زندگینامه:
http: www.wikibios.com/
همه چیز درباره محصولات:
راه اندازی شبکه های جمعی
اکثر شیفترها ابونه و مشترک یک سایت راه اندازی شبکه های جمعی هستند. سایت های راه اندازی شبکه های جمعی نه تنها ما را به افرادی که می شناسیم مرتبط می سازد بلکه شبکه روابط شخصی و حرفه ای ما را تا حد بسیار زیادی گسترش می دهد.
چگونه می توان از شبکه های جمعی استفاده نمود؟
همانطور که روابط خود را گسترش می دهید و دوستان جدیدی به شبکه جمعی خود اضافه می کنید، می توانید دوستان خود را ببینید و با افراد بسیار مفیدی آشنا خواهیدشد. برخی ممکن است خبرنگار یا تحلیلگر باشند و بعضی دیگر مشتریان بالقوه آینده. همچنین ممکن است با طراحان گرافیکی یا عکاسانی آشنا شوید که افراد خوبی هستند که در فهرست دوستان کاری مان داشته باشیم.
آیا می توانم مشتریانم را به شبکه جمعی خود اضافه کنم؟
دلیلی برای انجام ندادن این کار وجود ندارد. مشتریان گذشته و حال و آینده شما باید بخشی از شبکه شما باشند. شبکه اجتماعی به شما کمک می کند که تماس تان با مشتریان گذشته و آینده خود که به طور مرتب با آنها در ارتباط نیستند، قطع نشود.
بوک مارکینگ جمعی
درعصر جستجوی جمعی، سایت های بوک مارکینگ به طور روزافزونی به روش های محبوبی برای پیدا کردن، دسته بندی، رتبه دهی و به اشتراک گذاشتن منابع اینترنتی از طریق شیوه tagging تبدیل شده اند. محبوب ترین سایت بوک مارکینگ جمعی در حال حاضر del.icio.us است.
پیدایش مطالب مطبوعاتی رسانه های اجتماعی:
در 23 می 2006، شیفت نخستین قالب را برای "مطالب مطبوعاتی رسانه های اجتماعی" راه اندازی نمود. شیفت یکی از معدود آژانس های روابط عمومی است.ادلمن اعلام کرده است که نسخه جدید مطالب مطبوعاتیش در ششم ژوئن منتشر می شود که سبک جدیدی از مطالب مطبوعاتی را ارایه کرده است که به سوی رسانه های جدید رهنمون است.در 19 ژوئن2006، شرکت هوش بازار و تحلیل رسانه ای Cymfony اولین مشتری ما بود که از مطالب مطبوعاتی رسانه های اجتماعی استفاده کرد تا برنامه ابتکاری خود را راه اندازی کند. همانطور که شرکت های بیشتری از این فرمت جدید استفاده کنند، گسترش مطالب مطبوعاتی رسانه های اجتماعی را شاهد خواهیم بود.
مطالب مطبوعاتی رسانه های اجتماعی چگونه اند؟
این مطالب در آینده خلاصه ای از وقایع خبری، نقلقولی مرتبط با موضوع از رئیس یا یک تحلیلگر و نیز اطلاعات پیش زمینه ای از طریق لینک های جاداده شده در متن ارائه خواهند کرد. همچنین تگ های مربوط به همان زمینه و موضوع و مسایلی که در آن مطلب خبری عنوان شده ارائه خواهند نمود.
در زیر قواعدی را می بینید که باید رعایت شان کنید.
· باید از طریق اامثال گوگل به راحتی قابل جستجو باشد.
· " قابلیت پیداشدن" آن را در موتورهای جستجوی محبوب افزایش دهید.
· از کلمات کلیدی، حروف اختصاری مشهور و اصطلاحات تخصصی استفاده نمایید.
مطالبی درمورد IM و SMS
IM(پیام فوری) و SMS
(سرویس پیام کوتاه، یعنی ارسال پیام های نوشتاری از طریق گوشی موبایل) هر دو
می توانند ابزارهای مفیدی برای برقراری ارتباط با خبرنگاران، گزارشگران و
ویراستاران رسانه های سنتی و اجتماعی باشند. با این حال، لازم است که به صورت
انتخابی و اختیاری استفاده شوند چنانچه ممکن است بعضی از روزنامه نگاران سنتی آنها
را مزاحم و ناخوانده بدانند. از سوی دیگر، بسیاری از بلاگرها آدرس های IM
خود را در بلاگشان فهرست می کنند و اجازه می دهند که از موقعیت آنلاین شان مطلع
باشید.
پیام فوری (IM)
ارسال پیام فوری شکلی از ارتباطات الکترونیکی است که شامل مکاتبه دو یا چند کاربر که همزمان انلاین هستند می شود. شبیه ایمیل است اما زبانش خودمانی تر است. پیام ها کوتاه ترند و فوری است. خدمات پیام فوری را AOL، Yahoo و MSN ارایه می دهند. اگر در هریک از این سرویس ها ثبت نام کرده اید، به آسانی می توانید حساب IM خود را نصب و تنظیم کنید.
آداب پیام فوری
· آدرس پیام فوری کسی را پخش نکنید مگر اینکه قبل از فرستادن آن برای دیگران موافقتش را جلب کرده اید. اگر کسی آدرس پیام فوری خود را برای عموم ارسال کند، قضیه اش فرق می کند.
·
اول صادقانه بپرسید که آیا الان وقت مناسبی برای چت کردن است یا خیر؟
اگر کسی به شما
بی اعتنایی کرد، ناراحت نشوید. این کار در پیام فوری متداول و معمول است.
· پیام فوری می تواند ابزار خوبی برای مشتری باشد، مثلاً وقتی که در حین یک کنفرانس تلفنی بین یک مشتری ویک ویراستار یا تحلیلگر هستید، پیام فوری راه بسیار خوبی است که برای مشتری که حواسش پرت است، تذکری بفرستید و مجبورش کنید که به نکته ای کلیدی اشاره کند یا حواسش جمع شود.
پیچ کردن از طریقIM
اگر با خبرنگاری در ارتباطید، بسیارقابل قبول تر است که از طریق پیام فوری با او در تماس باشید. اگر فردی را که با وی در تماس هستید نمی شناسید، از او بپرسید که آیا الان زمان مناسبی است یا خیر و آنچه را که می خواهید بگویید خیلی خلاصه بیان کنید. اگر صحبت تان درباره یک خبرفوری است یا به یک خواب فوری نیاز دارد، پیام فوری ابزار بسیار مفیدی است.
اس ام اس (SMS)
برای بسیاری از کاربران موبایل، اس ام اس وسیله ای است برای تبادل پیام با یک دوست. با این حال، اس ام اس می تواند ابزار مفیدی باشد برای برقراری ارتباط با مشتری یا خبرنگاری که در سفر است و نمی توان او در دفترش پیدا کرد، یا وقتی که شما در جاده هستید وتنها راه تماس با شما از طریق تلفن همراه تان است.