نقش روابط عمومی در تبلیغات :
بازاریابی:
از نظر فیلیپ کاتلر فعالیتی انسانی است در جهت ارضاینیازها و خواسته ها از طریق فرایند مبادله .
روابط عمومی :
ابلاغ اطلاعات واقعی موسسه به مخاطبین و کسب نظریات آنها به منظور ایجاد حس تفاهم .
ظهور روابط عمومی :
از اوایل قرن 20 در امریکا و پدر آن ایوی لی میباشد و حدودا از سال 1320 در ایران به وجود آمد که در
دهه 30در شرکت نفت فعال گردید.
قلمروهای کاری روابط عمومی :
1) روابط عمومی مالی : اطلاعات گزارشگران تجاری را فراهم میکند.منظور از گزارشگران همان
حسابدار یا مسول مالی میباشد.
2) روابط عمومی فرآورده :برای یک فرآورده به جای استفاده از آگهی شهرت بدست می آورد.
3) روابط عمومی بحران :به اتهام های ناروا و اطلاعات نادرست پاسخ میدهد.
پنج مقوله که روابط عمومی به بازاریابی کمک میکند:
1) طراحی یک برنامه توسط روابط عمومی برای نفوذ و تاثیر بر مخاطبان و مشتریان جهت افزایش
اعتبار شرکت و محصول .
2) روابط عمومی در خارج از سازمان مانند یک سفیر تجاری و در داخل نقش سازمان دهنده دارد به
طوریکه در توسعه و پشتیبانی یک برنامه تبلیغاتی به کار گرفته میشود.
3) جلب اعتماد مشتریان و بهبود نام تجاری که روابط عمومی یک مرجع صلاحیت دار برای این کار
است .
4) روابط عمومی یک اهرم پر قدرت برای عرضه و فروش ایده ها و ورود به بازار جدید و تغییر عقاید
تثبیت شده و توسعه و پخش محصولات و افزایش مشتری میباشد .
5) روابط عمومی جزیی از یک آمیزه بازار یابی است که باید 15 تا20 درصد بودجه بازاریابی به آن
تخصیص یابد .
حمایت روابط عمومی از بازاریابی :
اهداف بازاریابی فعالیت حمایتی روابط عمومی ایجاد روابط مستحکم و پایدار با مشتریان ترتیب دادن یک گردهمایی دوستانه و اتشار خبر نامه فصلی جلب نظر اذهان عمومی به سازمان تامین پوشش رسانه ای مثبت ترتیب یک روز برای ملاقات عمومی معرفی گسترده طیف جدید محصولات درج مقاله در مطبوعات ونشریات برای مصرف کننده و برنامه تست محصول داخل فروشگاه ها
روابط عمومی به عنوان نقش آغازین در یک سازمان د ر موارد زیادی به حمایت از بازاریابی سازمان بر
می خیزد که عبارتند از : بهبود آگاهی و هدایت فروش و ایجاد انگیزه و عوامل توزیع و سهامداران
وخرده فروش ها و معرفی کالا و خدمات و ایجاد وفاداری نام و نشان و. برخی از این اهداف برای
سعی و تلاش هایی که تبلیغات انجام میدهد مهم است بنابراین ارتباط بین روابط عمومی و تبلیغات
خیلی تاثیر گذار میباشد .
روابط عمومی و تبلیغات هر دو در پیشرفت هدف و برنامه بازاریابی سهم دارند و باید به ارائه نظرات
خود به طور جداگانه بپردازند و برنامه های کلی و جامع را برای فعالیت های خود پیش بینی و ارایه
کنند .
ادوارد لینکولن مدیر امور ویکنسون میگوید : بسیاری از مشاوران روابط عمومی باید در نظر بگیرند که
در مواقع ضروری هشدار لازم را برای پیشرفت کار به مدیران دهند تا در نهایت از دلسردی و از دست
رفتن انگیزه جلوگیری کند و این احساس باید در روابط عمومی به عنوان شرط لازم باشد تا بتواند
همسو با بازاریابی حرکت کند .چ تکنیک های روابط عمومی عامل موثری برای دستیابی مخاطبین به
رسانه هاست یعنی رسانه ای که در سازمان میباشد و در رقابتها و حمایتهای مالی میتواند یکی از
عوامل اصلی باشد .
معیارهای تفکیک روابط عمومی و تبلیغات:
ازلحاظ |
روابط عمومی |
تبلیغات |
هدف |
تعامل و گفتگو با مخاطب |
تامین منافع و جلب وفاداری |
ماهیت |
مشارکت آمیز |
سلطه آمیز |
نقش مخاطب |
فعال و هوشمند |
بی نقش و منفعل |
الگوی ارتباطی |
دو سویه |
یک سویه |