* يك دفترتبليغاتي چگونه كار مي كند ؟
كاردفاترتبليغاتي دراواسط قرن نوزدهم ميلادي توسط فروشندگان و دلالهايي آغازشد كه براي رسانه ها كار مي كردند ودرازاي فروش فضاي تبليغاتي به شركتها درصد معيني ازهزينه تبليغات را ازرسانه هادريافت مي كردند . دراين ميان دفاترپستي محلي به مثابه نمايندگان روزنامه هاعمل مي كردند . پيشتاز اين عرصه فردي به نام وولني پالمر (volney palmer) اهل فيلادلفياي آمريكا بود كه در سال 1841شروع به فروش فضاي تبليغاتي با50 درصد حق كميسيون كرد .
* كاركردهاي اصلي دفترتبليغاتي
دفاتر تبليغاتي با خدمات كامل معمولا داراي بخش هاي زيرند :
1- مديريت امورمشتريان
2- مديريت طرح ريزي رسانه اي
3- مديريت خدمات خلاقيت (توليد – امورهنري )
4- مديريت تحقيقات ( پژوهش بازارسنجي )
5- مديريت روابط عمومي
6- مديريت پشتيباني
* فرايند انتخاب دفترتبليغاتي
انتخاب دفترتبليغاتي مي تواندازطريق فرايندي منطقي كه به خوبي تعريف شده است انجام گيرد اين
فرايند شامل مراحل زيراست :
1- تعريف الزامات وشرايط
۲- تهيه وتنظيم فهرست دفاترتبليغاتي واجدحداقل شرايط
3- انتخاب تعدادمحدودي ازشايسته ترين دفاتر
4- تهيه وتدوين خلاصه اي ازويژگي ها
5- ارزيابي وگزينش نهايي
* معيارهاي گزينش دفترتبليغاتي :
1- خدمات عرضه شده : طرح ريزي ، خلاقيت ، تحقيقات ، ارتباطات يكپارچه ، خدمات درسطح
محلي ، ملي وبين المللي و...
2- اندازه دفتر: تعدادمشتريان ، عضو يك گروه حرفه اي بودن ، تعداد شعبه هاونمايندگي ها
3- جايگاه مشتري در ميان ساير مشتريان
4- كيفيت كارهاي دفتر: درگذشته ، درحال حاضر، جوايز ورتبه هاي خلاقيت واثربخشي
5- تجارب مرتبط: تجربه در موضوع كسب و كار مشتري ، نظم كاري
6- داشتن مشتريان رقيب : نحوه كنارآمدن با تضاد منافع
* هزينه خدمات دفتر:
هزينه هاي احتمالي ، روش محاسبه حق الزحمه خدمات
1- محل استقرار دفتر: سهولت دسترسي به دفتر
2- شهرت و اعتبار: جايگاه حرفه اي دفتر، رتبه ، روابط كاري ، ميزان موفقيت
3- سابقه وتوان حرفه اي نيروي شاغل در دفتر
4- امكان برقراري روابط صميمانه بين دو طرف
5- آگاهي راهبردي : دانش تخصصي ، توان مسئله گشايي ، تفكر پژوهشي
6- كيفيت طرحهاي مقدماتي پيشنهادي : خلاقيت ، وضعيت رسانه ها، هماهنگي
7- مهارتهاي يكپارچه سازي : شواهد و مدارك حاكي از اين مهارتها
8- ارزش براي پول : اثربخشي اقتصادي طرحها و ايده ها
* چرا دفاتر تبليغاتي مشتريان خود را ازدست مي دهند؟
برخي از علل قطع ارتباط مشتري با دفتر تبليغاتي بدين شرح است :
۱- ضعيف بودن عملكرد يا خدمات ارائه شده از سوي دفتر
۲- روابط كاري ضعيف بين دو طرف
۳- تقاضاها و انتظارات غير واقع بينانه از سوي مشتري
۴- تعارضات شخصيتي
۵- تغيير و تحول در نيروي انساني دفتر يا مشتري يا هردو
۶- تغيير در اندازه يا دامنه فعاليت دفتري يا مشتري يا هردو
7. تضاد بين منافع دو طرف
8. تغيير در راهبرد بازاريابي شركت مشتري
9. كاهش در ميزان فروش ( وحتي ثابت ماندن آن )
10. عدم تفاهم در زمينه روش محا سبه حق الزحمه ها
11. تغيير در سيا ستها و اهداف كلان هريك از دوطرف
12. وعده ها و امتيازات دفترهاي رقيب
13. پايبند نبودن دفتر به حفظ اسرار مشتري
* دفاتر تبليغاتي چگونه مشتري مي يابند؟
برخي از شيوه هاي دستيابي دفاتر تبليغاتي به مشتريان از اين قرار است :
1- ارجاعات : برخي از مشتريان فعلي دفتر تبليغاتي ، ممكن است دفتر را به مشتريان ديگري
معرفي كنند .
2- جستجو و درخواست از مشتريان : دفتر تبليغاتي مستقيما تلاش ميكندتا از طريق تماس
تلفني ، نامه نگاري ، و ديدارهاي حضوري ، با مشتريان جديد به توافق برسد .
3- ارائه ها: برخي از شركتهاي متقاضي خدمات تبليغاتي ازدفاترتبليغاتي مي خواهندكه در
جلسه اي ، يك ارائه جامع از خود ، شامل شرح تجارب قبلي ، وضعيت نيروي
انساني ، توانمنديها و روشهاي اجرايي ، همچنين نمايش نمونه هايي از كارهاي
قبلي داشته باشند .
4- روابط عمومي : دفترهاي تبليغاتي از طريق آوازه گري و روابط عمومي ، نظير حضور و
عضويت در گروههاي مدني و اجتماعي و همكاري با مؤسسات خيريه و كسب
احترام عمومي نيز موفق به جذب تعدادي از مشتريان مي شوند .
5- تصوير و حسن شهرت : معروفيت و تصوير مطلوب ، شايد قوي ترين عامل براي مراجعه
مشتريان به دفتر تبليغاتي باشد .
با تشکر از آقای مظلوم رضوی دانشجوی روابط عمومی مرکز علمی-کاربردی فرهنگ و هنر۲