دوشنبه پانزدهم اسفند ۱۳۹۰ | 0:16 | رضا رضائیان -
روابط عمومی ها مهمترین حلقه ارتباطی بین سازمان و مخاطبان هستند و باید همگام با تحولات و پیشرفت های روز دنیا حرکت کنند تا از نوآوری دور نمانند.از این رو روابط عمومی ها تنها با کارمندان، سازمان ها و روزنامه نگاران روبه رو نیستند بلکه با کسانی که ممکن است از سراسر دنیا وارد سایت شوند و درخواست اطلاعات و خدمات کنند، روبرو هستند.پس دایره مخاطبان در روابط عمومی آن هم از نوع الکترونیک وسیع تر است. مخاطب محوری و شفاف سازی اطلاعات دو اصل مهم روابط عمومی الکترونیک است و مخاطب امروز با مخاطب دیروز متفاوت است. روابط عمومی ها با مخاطب منفعل رو به رو نيستند و پاسخ گويي به مخاطب منفرد به يک ضرورت تبديل شده وباید با تک تک افراد در تعامل باشد و ارتباطي دو سويه و دائمي را با آنان برقرار کند. اما روابط عمومی های ما تا چه اندازه برای مخاطب ارزش قائل هستند. در تعریف روابط عمومی الکترونیک باید بگوییم: استفاده از ابزارهاي الکترونيکي به منظور سهولت، سرعت و فراگيري در جهت ارتباط با مخاطب و ارائه خدمات به خواست مخاطبان و کسب اطلاع از دیدگاه مخاطبان به طوری که با اهداف روابط عمومي منطبق باشد.ولی بسیاری از سازمان ها بر این باورند چون ابزارها ی الکترونیک را در دسترس دارند پس می توانند عنوان"روابط عمومی الکترونیک"را برای خود یدک بکشند.اما اینطور نیست اگر در بطن آن فرو بروید می بینید هنوز درروابط عمومی سنتی درجا می زنندچون به محتوا نمی پردازند. روابط عمومی الکترونیک مستلزم عواملی چون وجود خطوط تلفن و شبکه اينترنت، زير ساخت و شبکه هاي پرظرفيت ارتباطي، وجود بانک اطلاعاتي، تسلط به يک زبان خارجي، دارا بودن سواد رايانه اي و رسانه اي در کارکنان روابط عمومي، فرهنگ سازي مناسب ، آمادگي بافت سازمان براي تغييرات، حمايت واقعي مديران از تغييرات و نگاه جامع و برنامه ريزي شده به فناوري ارتباطات و اطلاعات در برنامه هاي جامع ارتباطي است.پس به این سادگی نیست و خط قرمز آن ،کمبود سواد رایانه ای و رسانه ای در کارکنان روابط عمومی ، عدم آمادگي بافت سازمان براي تغييرات و مقاومت احتمالي کارگزاران و مديران در برابر تغيير که معمولا با رعب و وحشت همراه است تا خدایی نکرده پست و مقام از آن ها گرفته نشود!پس بهتر است صادقانه بگوییم زماني مي توان از توسعه روابط عمومي الکترونيک سخن گفت که روابط عمومي الکترونيک تنها يک حالت صوري و ظاهري نداشته باشد بلکه به محتوا هم بپردازد و اطلاعات مورد نياز مخاطبرا به طور صحيح و زمان بندي شده ارائه دهد. پس تا توسعه روابط عمومی الکترونیک فرسنگ ها فاصله داریم!