یکشنبه چهاردهم اسفند ۱۳۹۰ | 23:52 | رضا رضائیان -
آغاز واقعي روابط عمومي بصورتي که امروز مورد عمل قرار مي گيرد از سالهاي 1900 ميلادي به بعد شروع شده است. براي اولين بار در سال 1906 ميلادي "آي. يو. لي" که خبرنگار روزنامه بود اولين دفتر روابط عمومي را در نيويورک تأسيس کرد. وي در نخستين اقدام خود با صدور اعلاميه اي بنام " اعلاميه اصول " هدف عمده روابط عمومي را اطلاع رساني به مردم عنوان کرد و تأکيد کرد که هدف آن تبليغات تجاري نيست.
درباره روابط عمومي تعاريف متعددي ارائه شده از جمله تعریف"رکس هارلو" از پيشگامان روابط عمومي در جهان که می گوید: «روابط عمومي عبارت از دانشي است که توسط آن، سازمانها آگاهانه مي کوشند به مسئوليت اجتماعي خويش عمل کنند تا بتوانند تفاهم و حمايت کساني راکه براي موسسه اهميت دارند، به دست آورند»
روابط عمومی ها مغز متفکر و زبان گویای سازمان ها هستند و از ويژگي هاي مهم روابط عمومي را مي توان سعي در رسيدن به تفاهم با مخاطب، تأکيد بر اطلاع يابي در کنار اطلاع رساني، مخاطب گرايي، عمل به اصول اخلاقي، انتخاب الگوي ارتباطي دو سويه، تأثير پذيري از افکار عمومي در کنار تأثير گذاري بر آن، تأکيد بر رسيدن به تفاهم ازطريق گفتگو، وجود موازنه بين منبع و مخاطب در فرآيند ارتباط و مشارکت گرايي ذکر کرد.
روابط عمومی ها درحوزه برون سازمانی و درون سازمانی وظایف مهمی را برعهده دارند که در حوزه درون سازمانی باید تلاش کنند:
1-وحدت،همدلی،تفاهم و انسجام درون سازمانی را ارتقا دهند.
2-کارکنان و مدیران را با اهداف،ماموریت ها،راهبردها و برنامه های سازمان آشنا و همراه کنند.
3-سعه صدر،تسامح بین مسئولان را افزایش دهند و فرهنگ نقد پذیری و پاسخ گویی را نهادینه کنند.
4-توان دفاعی و پاسخگویی از حیثیت،شان و عملکرد سازمان در برابر نهادهای بیرونی را داشته باشند.
5-اشاعه،تحکیم و نهادینه کردن فرهنگ سازمانی ،تلاش بایسته ای انجام دهند.
6-روابط عمومی ها خود در درون وزارت خانه بزرگ،فراگیرتفاهم،همدلی،دستور کار مشترک،تاثیر گذاری وبرنامه را سرلوحه قرار دهند.
اما در حوزه برون سازمانی هم روابط عمومی ها از نقش برجسته ای برخوردارند.ارتباط منطقی سازمان یافته،برنامه ریزی شده با رسانه ها،مطبوعات،رسانه ملی برای طرح عملکرد دیدگاه ها،مسائل و مشکلات برای اولویت بندی در صدر کارها قرار دهند که در عین حال مهم ترین وظایف روابط عمومی ها در این حوزه عبارتند از:
1-رسانه ها در مسائل مهم،اهمیت کار،بیان مشکلات و نارسایی ها می توانند کمک فراوانی به روابط عمومی ها داشته باشند.
2-داشتن برنامه منظم برای عملیاتی کردن اهداف و ماموریت های سازمان،به عبارت دیگر این روابط عمومی ها هستند که می توانند موانع را ازسر راه بردارند و سازمان را به اهداف خود نائل سازند.
4-هنر خوب فهمیدن،دانستن و توانستن را روابط عمومی ها باید به درستی اجرا کنند.روابط عمومی ها باید قابلیت ها،توانایی های سازمان را بازگو کنند و برای مخاطبان مختلف بسته های مختلف خبری و اطلاع رسانی به تناسب آنها تهیه و با روش های هنرمندانه اطلاع رسانی کنند.
درباره روابط عمومي تعاريف متعددي ارائه شده از جمله تعریف"رکس هارلو" از پيشگامان روابط عمومي در جهان که می گوید: «روابط عمومي عبارت از دانشي است که توسط آن، سازمانها آگاهانه مي کوشند به مسئوليت اجتماعي خويش عمل کنند تا بتوانند تفاهم و حمايت کساني راکه براي موسسه اهميت دارند، به دست آورند»
روابط عمومی ها مغز متفکر و زبان گویای سازمان ها هستند و از ويژگي هاي مهم روابط عمومي را مي توان سعي در رسيدن به تفاهم با مخاطب، تأکيد بر اطلاع يابي در کنار اطلاع رساني، مخاطب گرايي، عمل به اصول اخلاقي، انتخاب الگوي ارتباطي دو سويه، تأثير پذيري از افکار عمومي در کنار تأثير گذاري بر آن، تأکيد بر رسيدن به تفاهم ازطريق گفتگو، وجود موازنه بين منبع و مخاطب در فرآيند ارتباط و مشارکت گرايي ذکر کرد.
روابط عمومی ها درحوزه برون سازمانی و درون سازمانی وظایف مهمی را برعهده دارند که در حوزه درون سازمانی باید تلاش کنند:
1-وحدت،همدلی،تفاهم و انسجام درون سازمانی را ارتقا دهند.
2-کارکنان و مدیران را با اهداف،ماموریت ها،راهبردها و برنامه های سازمان آشنا و همراه کنند.
3-سعه صدر،تسامح بین مسئولان را افزایش دهند و فرهنگ نقد پذیری و پاسخ گویی را نهادینه کنند.
4-توان دفاعی و پاسخگویی از حیثیت،شان و عملکرد سازمان در برابر نهادهای بیرونی را داشته باشند.
5-اشاعه،تحکیم و نهادینه کردن فرهنگ سازمانی ،تلاش بایسته ای انجام دهند.
6-روابط عمومی ها خود در درون وزارت خانه بزرگ،فراگیرتفاهم،همدلی،دستور کار مشترک،تاثیر گذاری وبرنامه را سرلوحه قرار دهند.
اما در حوزه برون سازمانی هم روابط عمومی ها از نقش برجسته ای برخوردارند.ارتباط منطقی سازمان یافته،برنامه ریزی شده با رسانه ها،مطبوعات،رسانه ملی برای طرح عملکرد دیدگاه ها،مسائل و مشکلات برای اولویت بندی در صدر کارها قرار دهند که در عین حال مهم ترین وظایف روابط عمومی ها در این حوزه عبارتند از:
1-رسانه ها در مسائل مهم،اهمیت کار،بیان مشکلات و نارسایی ها می توانند کمک فراوانی به روابط عمومی ها داشته باشند.
2-داشتن برنامه منظم برای عملیاتی کردن اهداف و ماموریت های سازمان،به عبارت دیگر این روابط عمومی ها هستند که می توانند موانع را ازسر راه بردارند و سازمان را به اهداف خود نائل سازند.
4-هنر خوب فهمیدن،دانستن و توانستن را روابط عمومی ها باید به درستی اجرا کنند.روابط عمومی ها باید قابلیت ها،توانایی های سازمان را بازگو کنند و برای مخاطبان مختلف بسته های مختلف خبری و اطلاع رسانی به تناسب آنها تهیه و با روش های هنرمندانه اطلاع رسانی کنند.