انواع گردشگری
انواع گردشگری از نظر سازمان جهانی گردشگری WTO
- گردشگری درو ن مرزی( گردشگری داخلی)
- گردشگری برون مرزی( گردشگری ملی)
- گردشگری خارجی ها( گردشگری بین المللی)
- وانس اسمیت1) گردشگری قومی
- 2) گردشگری هنری
- 3) گردشگری تاریخی
- 4) گردشگری طبیعت گرا
- 5) گردشگری تفریحی
- 6) گردشگری کاری
دکتر علی اصغر رضوانی
انواع و اشکال توریسم
- 1) توریسم تفریحی و استفاده از تعطیلات
- 2) توریسم درمانی
- 3) توریسم فرهنگی و آموزشی
- 4) توریسم اجتماعی
- 5) توریسم ورزشی
- 6) توریسم مذهبی و زیارتی
- 7) توریسم بازرگانی
- 8) توریسم سیاسی
اهداف گردشگری
الف:هدفهای تاریخی
ب:هدفهای فرهنگی
ج:هدفهای علمی و تجاری
د:هدفهای زیارتی
هـ:هدفهای تفریحی و ورزشی:
اثرات مثبت و منفی اقتصادی و اجتماعی - فرهنگی گردشگری
- اشتغال زایی
- ایجاد درآمد برای ساکنان محلی
- کاهش فقر
- افزایش سرمایه گذاری و توسعه زیربناهای اقتصادی
آثار منفی
- ایجاد تورم در سطح محلی
- احتکار املاک
- افزایش قیمت ها
تاثیر فعالیت های اکوتوریستی بر یک منطقه
اکوتوریسم یا طبیعت گردی یکی از شاخه های گردشگری است که مبتنی بر جاذبه های طبیعی است
اكوتوريسم دامنه ي وسيعي از فعاليتهاي گردشگري وابسته به طبيعت را شامل مي شود؛ از جمله: بازديد از پاركهاي محلي و مناطق حفاظت شده، مناطق طبيعي بكر، تماشاي پرندگان، گردش در محيط هاي طبيعي، دامنه پيمايي، كوه پيمايي، بازديد از غارهاي طبيعي، مطالعه فلور گياهي و يا فون جانوري، مطالعه ميداني زندگي حيوانات، بررسي هاي اكولوژيك
اكوتوريست ها را مي توان به گروه هاي زير تقسيم بندي كرد:
- الف ) اكوتوريست هاي با هدف مشخص
- ب ) اكوتوريست هاي با هدف عام
- ج ) اكوتوريست هاي اتفاقي
- د) اكوتوريست هاي تفريحي
فعالیت های اکوتوریستی تاثیرات مثبت و منفی بر محیط زیست دارند
تبعات مثبت
- محافظت از منابع طبيعي و پارك هاي ملي
- ترويج حساسيت و آگاهي نسبت به سيستم هاي اكولوژيكي
- بهبود مديريت فعاليت
- افزايش آگاهي هاي زيبايي شناختي
- بهره مندي از شگفتي هاي جهان طبيعت
تبعات منفی
• آسيب رساني به اكوتوريسم
• توسعه سريع و بي رويه تسهيلات رفاهي اكوتوريستي
• تغييرات منفي در جايگاه فيزيكي و يكپارچگي منطقه
• جنگل زدايي،تخريب كوه ها براي ايجاد امكانات تفريحي
• كندن گياهان و آسيب رساني به پوشش نباتي
• استفاده از چوب درختان براي افروختن آتش
• افزايش زباله ها در محيط طبيعي
• تنزل وضعيت كيفي جذابيت هاي طبيعي
• انتقال بيماري ها از انسان به جانوران
• تهديد حيات وحش
ژئوتوریسم
ژئوتوریسم (( Geotourism یکی از جدید ترین انواع توریسم است که در زیر شاخه اکوتوریسم قرار دارد و بعد از مطرح شدن ژئوپارک ها از سال 2000 میلادی مورد توجه یونسکو قرار گرفت
این صنعت در پی شناساندن جاذبه های زمین شناختی است و نه تنها دارای برکات اقتصادی،اکولوژیکی،ژئولوژیکی و فرهنگی – اجتماعی است بلکه اشتغال طیف وسیعی از دانش آموختگان حوزه های معدن ، محیط زیست ، جغرافیا ، زمین شناسی ، جانور شناسی و غیره را به عنوان راهنمایان ژئوتوریسم و اکوتوریسم فراهم خواهد کرد
تعاریف بازاریابی
بازایابی از دیدگاه سنتی :فرایندی که نیازمندیهای مشتری را به صورت کارامد و همراه با سود ،شناسایی پیش بینی و تامین می کند .
به اعتقاد کاتلر بازاریابی فرایند اجتماعی و مدیریتی که طی آن،افراد و گروهها نیازمندیهایشان را از طریق مبادله کالاها و خدمات با یکدیگر برآورده می سازند.
ویژگی کلیدی بازاریابی خدمات (مخصوص گردشگری)
بازايابي گردشگری
در بازاريابي گردشگري ، بازارياب بايد دو بعد را در نظر داشته باشد در وهله اول رضايت ساكنان محلي از كسب سود از جريان گردشگري و در بعد دوم حاصل شدن رضايت از تجربه گردشگري
راهبردهای بازاریابی گردشگری
- شناسایی مشکلاتی که باید مرتفع شوند.
- ارتباط میان فعالیت های بازاریابی، جاذبه ها و توسعه تسهیلات و امکانات.
- روش های تبلیغاتی که برای توسعه و ترویج گردشگری به کار گرفته می شود.
- برنامه زمان بندی شده فعالیت های تبلیغاتی و ترویجی در بازارهای مولد.
- ترسیم چهره ای از منطقه مورد نظر در کشور به عنوان قطب قوی جلب گردشگران در حد استاندارد های جهانی.
- بالا بردن میزان دیدارها و جلب بیشتر گردشگران خارجی.
- بالا بردن میزان آگاهی و دانش گردشگران در مورد مناطق گردشگری کشور
شناسایی قطبهای توسعه و طبقه بندی آنها
هدف اصلی از این سطح بندی فراهم آوردن امکانات هم پیوندی میان آنها و آشنایی گردشگران با مراکز توریستی در درجات بعدی است
چنین سیاستی باعث می شود :
1. فضای کافی برای فعالیتها و سرمایه های کوچک بوجود آید .
2. فعالیتهای فراغتی متنوع تر گردند .
3. منابع گردشگری بالقوه به تدریج به صورت بالفعل درآیند .
4. ساخت و سازهای کالبدی مناسب در نواحی کم فعال توسعه یابند .
5. نوعی جدایی گزینی(Segregation ) میان انواع فعالیتهای گردشگری بوجود آید .
6. تعامل های اجتماعی و فرهنگی بیشتر و وسیع تری میان مسافران و مردم بومی ایجاد گردد .
تبلیغات و اطلاع رسانی
معرفی جاذبه های گردشگری و آگاه سازی گردشگران از این جاذبه ها از مهم ترین رسالت فعالیت های اطلاع رسانی است .
استفاده از وسایل ارتباط جمعی مانند تلویزیون ، رادیو، تلفن، پست، امکانات و فرصتهای برگزاری کنفرانس ها و نمایشگاهها و جشنوارهای فرهنگی و هنری در داخل یا خارج کشور همچنین استفاده از نشریاتی که دارای تصاویر جالبی باشند در جشنواره ها و کنفرانس های بین المللی و داخلی بسیار مهم می باشند.
آموزش نیروی انسانی
الف) تدوین برنامه آموزشی برای جامعه میزبان
محتوای آموزشی این برنامه می تواند شامل مواد و اهداف زیر باشد :
1. دادن آگاهی کلی در مورد جهانگردی
2. شناساندن جاذبه های گردشگری منطقه و توضیح علت جذابیت آن برای گردشگران
3. آگاه نمودن مردم منطقه در رابطه با پایگاه فرهنگی – اقتصادی جامعه میزبان
4. آموزش ضرورت رعایت استانداردها و حفظ محیط زیست
5. تجهیز شاغلین این بخش به دانش تخصصی و مهارتهای شغلی
ب) تدوین و ارائه برنامه آموزشی برای جامعه مهمان ( گردشگران داخلی و خارجی)
. این آموزش ها در دو مرحله می تواند انجام پذیرد :
1. قبل از اقدام به مسافرت و در مبدأ
2. در حین مسافرت و در مقصد
نتیجه گیری
با مطالعه وبررسی در مورد گردشگری در سطح جهان می توان پی به ارزش فراوان گردشگری در بین کشورها برد واینکه آنها سرمایه گذاریهای عظیمی در این زمینه کرده اند .امروزه کشورهای مختلف با استفاده بازاریابان و تکنولوژی های جدید برای جذب گردشگر و ارائه ی خدمات عالی برای توریستان توانسته اند درامدی فراتر از درامد نفتی داشته باشند .پس باید کشور های کمتر توسعه یافته ویا فاقد نفت برای پیشرفت بیش از پیش به مقوله ی گردشگری توجه و سرمایه گذاری کنند.